|
|
|
|---|---|
TobbeBMW |
Min bil har börjat "skutta" lite, kan hända ibland bara sådär och går över lika fort, misstänker att tändstiften kan behöva bytas kanske även bränslefiltret, vet inte om det är bytt på 25.000 mil :-) stiften vet jag vad dom kostar men vad kostar ett bränslefilter samt är det svårt att byta?? |
|
Jag hade problem med min gamla 325a när jag hade en sån. Jag gjorde följande. 1. Kontrollera utrymmet under rutan där insprutningsboxen ligger, det har en förmåga att torka ut saker så att när man får vatten på bilen och svänger till vänster så rinner vattnet mot höger in i utrymmet där boxen ligger och det blir ett hostskutt fenomen. Ta loss kontakten rengör och kolla utrymmet efter vattenränder (Spraya kontakten med 556 och tryck in o ur minst 20 ggr så att du ruggar upp metallytorna för korrision) 2. Byt alla gummiförlängningar till tändspolarna. Den 10 cm långa gummibiten har en förmåga att ärga sönder så den inte leder "gnistan" lika bra, efter jag gjorde det på min bil så var den faktiskt rappare i gången. 3. Byt till mekonomens 4 anod tändstift, de fungerade kanon för mig säkerligen trots allas motargument om att man skall ha Bosch eller NGK (liknande). Passa på att 556 anlutningarna så att du får bort ev. beläggningar o dyl på metallen (Montera o dra ur ett 20 tal ggr på varje) 4. Bränslefilter hittar du t.ex på "host" biltema.. Filtret gör ju samma sak samt att det finns mer än bara ETT filter, det sitter ett på bränslepumpens botten också som tar bort den värsta skiten. Filtret måste du byta underifrån där slangarna börjar vika av uppåt mot motorrummet. Där hittar du en aluminiumburk som är c:a 12 cm lång samt 7 cm i diameter med en igång resp utgång. Väldigt jobbig att meka dit speciellt med ärgade slangklämmor.. MORR. Se till att vänd den rätt bara, det finns liksom en in resp ut på den. 5. Kör en 0W-30 el. 0W-40 olja, Castrol eller Mobil1, oljan renar väldigt bra samt att du får ner förbrukningen "faktiskt" sen beror det på ju hur mycket blyfot du har personligen :) Har du gjort allt ovan i ordningen jag räknat upp det så bör du ha ringat in ditt problem i alla fall. Om du har problem med punkt 1 så måste du hitta läckhålet eller om det är hela skumgummigrejjen i underkant på högra sidoväggen sett framifrån, Det är bara att gegga igen allt med silicon som tål vatten, kyla och allt. Typ byggsilicon.. Det funka för mig.. Efter det studsade aldrig bilen vid en tvätt eller våldsam regnskur längre. Mvh Vyper Vyper |
|
TobbeBMW |
Njae, bilen har inte blivit blöt el dylikt, däremot vet jag att tändstiften e lite gamla. ska bli ett byte nu till veckan, att den har skuttat har bara hänt en gång hittils och det var inga jätteskutt eller, bara lite ryckigt drift så att säga, små små skutt framåt i rapp följd. Inga problem alls annars med bilen. är nog stiften trots allt, men några "special 4" stift blir det inte, har testat och då misständer den som faaan, med vanliga stift går den super. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.