|
|
|
|---|---|
|
'packboxen har gett sig och det läcker olja. Enligt serviceboken så har de satt till Omega olja i lådan. Ska kolla om det är tillräkligt med olja iden och då vill jag veta kan jag hälla i den olja som inst.boken rekomenderar eller måste jag fylla på med Omega. Kanske byta helt och hälla i det som rekomenderas. Varför har de hält i Omega vet jag inte??? Det står även att den skall icke bytas i serviceboken.?????? Kan någon hjälpa mig med vad jag skall hälla i och inte hälla i. Tacksam för tips gärna innan imorn. | |
|
Det skulle kunna vara det fungerande undermedlet Omega 917. Jag blev själv rekommenderad på BMW-verkstad att prova det i hydraulmotorn till bagageluckan. Det är endast ca: 3% inblandning och fungerar så att det löser upp ytan på o-ringar och packboxar för att få dessa att täta. Det används ofta i hydraulsystem till grävmaskiner och liknande. Se Länk M.v.h. Kentx |
|
| Du har väl en helt vanlig växellådsolja från Omega dom har alla typer av oljor samt även en hel del tillsatsmedel Länk | |
|
Alltså det står inte vilken olja man skall hälla i i instruktionsboken! Vad heter det nu? LT1 eller vad ska man söka efter om jag ska köpa olja till lådan?? |
|
|
MTF LT 1, kan du använda i din växellåda och den säljer BMW, det är den så kallade lifetime-oljan. (normalt sett säljs den bara på 5-litersdunk, men det kanske går att köpa på lösvikt om man frågar) De bilar som inte har livstidsfyllda växellådor (började 98 om jag minns rätt) kan använda en vanlig ATF-olja av god kvalitet (t ex Castrols Transmax Z). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Omegaoljan 690 är en speciell olja som har extrmet läng livslängd, oftast behöver man aldrig byta olja efter att man fyllt Omega 690, den har en kvatlitet på GL7 och kan räknas som GL8 enl. Smörjteknik. Betydligt överlägsen alla andra oljor, igentligen framtagen till industrin och entreprenadmaskiner, men är alltså även möjlig att hälla i en bil! Byt inte om du har Omega i bilen redan, den har en mycket skyddande effekt på lådan och bättre olja finns nog inte! Har själv jobbat på en verkstad som varit återförsäljare av Omega och sett vilka extrema saker det är Behöver du fylla på lite så kontakta Smörjteknik så kan dom säkert ge dig nummret till en återförsäljare i din närhet! Oljan kostar c:a 400-450 kr/liter. Blanda inte med någon annan olja! ///Magnus |
|
|
Nu vart det jobbigt. Alltås den där oljan är jätte dyr. Jag kollade nu i pärmen som följde med bilen där det finna alla kvitton och då står det att den är behandlat med omega olja 989, 907, 917. Sedan står det att de har bytt växellåds olja, det står igentligen inte att det finns omega olja i den. ""detta vid 16000 mil" nu 20 000 mil. Kan jag köpa den där MTF LT 1 på typ mekonomen? Heter den inte nått mer, det sitter en orange eller röd ettiket på lådan, där såg jag lite snabbt bara att det stod ATF. Ska oljan typ inte heta ATF XX XXX vad vet jag. Jag vill helst byta den imorn eftersom jag har då tillgång till en bra lokal just bara imorn. Jag ska byta AC Kylfläkten också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.