|
|
|
|---|---|
RH Schnitzer |
Om man ska kolla om det är fel på Lamdasonden så går det väl att koppla ur den för bilen ska väl gå utan lamdasonden? gör det nåt att köra med bilen om Lamdasonden är urkopplad? jag tänkte om det kan skada kattarna? Finns det att köpa universal lamdasonder eller måste man köpa BMW orginal? |
|
Att köra utan sond en längre tid är inte att rekomendera ! Orginal känns ju bra men det finns ersättare som är likvärdiga bla så har Bildelsimporten en som är jäkligt bra ! Kan nämna att jag har en universal lamdasond som ligger och är till salu om intresse finns ! |
|
|
Om du har fel på sonden bör du märka det på motorns gång. Plockar du bort den kommer finns risken att motorn kommer att gå som en kratta ett tag för då får inte styrenheten någon info från sonden och får problem med bl.a. med att styra bränsle-luft blandningen mot lambdavärde 1. Jag vet dock att på min 525 finns ett föprogramerat värde som aktiveras om sonden ger helfel signal ett tag, men det blir inte lika optimalt i alla lägen som om sonden skulle funka normalt. |
|
Dino |
scnitzermann jag har ett problem med min 316 o har hört att det ska va fel på lambdasonden , det är nämlingen så att det hoppar vig tomgång, alltså varvet åker upp o ner . Vad har du för lambdasond `? passar den min 316 ? vad ska du ha för den isåfall ? M-MotorSport |
|
Lambdasonden jag har en universial modell som passar de flesta bilar med 4 anslutnings kablar. Kan ej svara på om 316 modellen har det men kolla upp detta först. Du ser det lättast genom att titta på sonden där kablarna går in i den, det sitter en tjockare skyddslang utanpå kablarna ! Vad jag skall ha för den? ja, har du ngt skoj till e36 så kanske vi kommer överens. |
|
|
RH, Jag bytte min för ett tag sen. Ny på Bmw tror jag gick på 1800:-, köpte istället min genom Motornord för 800:-. Kan vara ett tips. Mvh Anders S. |
|
Dino |
Det här kommer nog att låte litte dumt men vart sitter den o hur ser den ut så jag kan hitta den ? M-MotorSport |
|
Mekonomen har universal för 700+. Den sitter ovanpå katalysatorn. |
|
|
Lambdasonden sitter en bit ner på avgassystemet från motorn sett. Du ser den genom att titta från motorutrymmet. Det ser ut som en stor bult med kablar som går från den. //Stefan |
|
|
Mindre viktigt kanske, men den sitter väl innan katalysatorn iaf... Mvh Anders S. |
|
leino |
jag har en lambdasond till en 325 e36 ,fyrpolig,köpt på bildelsimporten men aldrig använd kostar ca 900kr du får den för hälften 0736222697 bmw 4ever |
|
E36: sitter vid katalysatorn, du bör kravla dig under för att se den.. E30: sitter en bit nedanför flänsen där grenrör möter avgasrör, åtkommlig i från motorutrymmet.. Har en fungerande lambda från en 325:a -91 fyrkabel..därför att Bmw rekommenderade mig att byta lambda, den gick lika kasst efter det! bytte luftmassemätaren då gick den suveränt.(E36) Mvh L Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,528-84, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.