|
|
|
|---|---|
|
Panik, Panik. Min touring 318/2001 började att krångla imorse. Jag kör i ungefär 110-120km/h när laddnings/batteri-lampan tänds. Jag stannar omedelbart, bägge fläktremmarna har "hoppat" av, Bilen har gått 8700mil! Vad har hänt? Varför? Jag kommer att bogsera bilen till BMW nu för att fixa det & göra en till service 2. Har den något fel el. är det ngn annan som har erfarenheter där remmarna "hoppat" av? Röda bilar är snabbare. | |
|
Min fläktrem hoppade också av en gång, det resulterade i att motorn gick varm och jag stängde genast av. Det är inget du behöver gå till bmw eller nån verkstad för. Det finns en spännrulle du måste lossa lite på, sen sätter du tillbaka remmen bara, men titta på den så att den har "mönster". Vad det kan bero på..... ? Hmm.. Det vet jag inte riktigt, men sånt kan väl hända på något vänster antar jag ? Inget att vara orolig för, kanske ett tecken på att den är dålig och slirrar och kommit ur banan... ? |
|
|
Jag skulle tveklöst bytt till ny rem, ingen jättekostnad men en viktig detalj för kylning osv. Den har ju ändå gått några mil, kolla särskilt på lagren på spännrullar och framför allt på vattenpumpen. FP |
|
|
Tackar & bockar för den suveräna & snabba hjälpen. Bilen bogseras till aukt.BMW-verkstad i Varberg. En hobbytekniker kände på vattenpumps"rullen" el. vad det heter som fläktremmen rullar på, den var glappig. Då är det bara att byta den också eller? Röda bilar är snabbare. |
|
| Om den glappar mycket kan den väl vara orsaken att remmen hoppar, om remmen får lite vinkel så kan den ju börja klättra av från skivorna. | |
|
Ett litet glapp kan ofta kännas, om det är så mycket så remmen klättrar av så har det gått alldeles för långt. Allvarligast är när t.ex pumpens lager nyper och remmen kastas av osv. Finns ett mektips från Hasso som visar hur det kan se ut. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.