|
|
|
|---|---|
DanneR |
jA SKA KÖPA BILEN MEN VET INTE VAD JA SKA HA ! VILLKEN BIL SKULLE DU VÄLLJA? OCH VARFÖR ? Daniel |
|
Beror på vad du ska ha den till! M5 E39 är ett 'lok' som kanske inte riktigt kommer till sin rätt på svenska vägar. Bekväm, ruggigt snabb, tung och ganska törstig. M3 E36 är inte särskilt bekväm, hänger inte med M5 i höga farter, men är i gengäld roligare än det mesta på krokiga vägar pch på bana. Plus att den är klart snålare på bensindropparna. M5:an är nog den hållbarare av de två (möjligen för att den i allmänhet körs mindre hårt), men är dyrare att fixa den dag något händer. Sen är det ju skillnad i ljud på en hårdtrimmad, högvarvig rak 6:a och på en något mer moderat trimmad och varvande V8. Själv föredrar jag ljudet från en urvarvad M3-sexa, men en M5-V8 låter mäktigt.... Själv skulle jag inte välja någon av dessa, utan en Z3 M Coupé eller Roadster om jag skulle ha en 'leksak', eller en Alpina B10 E39 om jag skulle ha ett 'landsvägslok'. /// Gunnar E. |
|
Agge |
Om du inte är sugen på en cab så skulle jag enkelt ta M5:an. Det som talar för M3:an är att den har bättre köregenskaper, den är mer ungdomlig, billigare att äga, sticker ut mer (om man nu vill det) än M5:an. M5:an är däremot mer brutal. Den har mer kraft, är mer praktiskt och har roligare utrustning än M3:an. Jag tycker att du ska provköra båda dessa bilar, då kommer du nog veta vilken du vill ha. Gissar på att du väljer M5:an :) Lycka till! Mvh //Agge |
DanneR |
Upps ja skrev nogg fel på m5.an, ja menar den gammla modeln med 6,a. för ja vet inte vad ja ska köpa ? ja har hört att 3,8 är dyr om stötdämpar grejerna går sönder( ja vet inte hur de funkar men ja vet att de är elektroniskt) 3.6 är nogg så fall vad ja skulle vällja i stället för 3.8 men då har vi e36 som är lättare och piggare tro ja! Men ja vet inte. fins de några pigga alpinor föruttom b10an och b12an.. som ligger i samma pris klass runt 100 000:- Daniel |
|
DanneR, vad gäller M5 E34 så är det nog viktigare att titta på bilens skick än på om det är en 3,6 eller 3,8. Stötdämparna (bak) är lika dyra på bägge modellerna, det är hydraulisk nivåreglering på dom och den läcker i princip på alla bilar - om det inte rinner för mycket är det ett skönhetsfel, dyrt att fixa är det i alla händelser. På 3,8:or med EDC (ställbara dämpare) är dämparna klart dyrare fram än till bilar utan EDC (är osäker på om alla 3,8:or har det). När jag hade min M5 3,6 -90 hade kompisen en M3 E36 Coupe med 3-litersmotorn, tror det var en 93:a. Vi körde absolut jämnt när det var hyfsat rakt. Pratar vi kring 100.000 är nog M5:an att föredra, ska du ha tag på en M3 till dom pengarna får du nog hålla tillgodo med ett slutkört lik..... en hygglig M5 kan du däremot med lite tur och envishet hitta för det priset. I bägge fallen bör du se till att ha kvar en bra slant för de reparationer du ALLTID måste räkna med på en gammal sliten högprestandabil! Och även till synes enkla grejer som däck, bromsar eller koppling kostar multum att byta.... plus att försäkringen är svindyr om man är ung. Tycker du allvarligt ska titta på 540 som alternativ. Betydligt billigare att äga, nästan lika snabb, ser (nästan) likadan ut som en M5 och är betydligt stryktåligare. Plus att du får ett bättre exemplar för dom pengarna. Lycka till! /// Gunnar E. |
|
DanneR |
Gunnar E.// Men ja har rätt bra jobb nu och ja har ganska bra slant i månaden också, men de betyder att ja inte köpa mig någon bil över 100 000:- ! Och ja de är dryt att äga bil i min ålder i dag. (Så man får ju ta de på sina föreldrar!) Men nu undrar ja Gunnar, hur kan en 540 vara billgare att äga änn en M5:a? Delarna är nogg nästan lika dyra,De är en v8 plus att de är en automat hittar sällan en 540 manuell e34;a. Och den driker lika mycket om inte mer. försäkringen kostar nästan samma men bilen är billigare några tusen biligare än m5;an att köpa. Men m5;an var fnins de för nackdelar med den bilen? vad är de man ska tänka på om man ska köpa en sån? spelar ingen roll om de är 3,8 eller 3,6 vad ska man tänka på? Och vad ska man tänka på om man ska köpa sig en M3 e36? 3,0 eller 3,2? Har haft funderingar på nya 740 årsm från 94-99 men vet inte heller? De ska vara krut i bilen!! Blir de iNtE de så skiter ja i BMW PS. alla bilar har nackdelar de är ingen som inte har! Daniel |
DanneR |
Och ja letar efter bil i tyskland inte i sverige! Daniel |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.