AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
845

motortvättade bilen nu går den som en potta skit.

marre86
Hej! jag motortvättade bilen nu när jag ska köra me den så går den ínte på alla cylindrar.

när jag tog bort själva locket på motorn så sog jag att en sladd kontakt är lös precis där vid olje påfylnings locket men jag hittar ingen stans den ska gå till de är ju ingen lång kabel heller ca, 5-8 cm men va ska den gå till hittar ingenting vad som den ska till.

bilen är en bmw 530ia-95

tacksam för snabbt svar
Fick ett liknande symptom på min bil när jag gjorde motortvätt. Fick byta impulsgivare, sen gick den som vanlig igen.
Men motortvätt vågar jag inte göra på den bilen igen ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
marre86
Ok! men jag undrar om någon vet va den sladden som är lös vid olje på fylningslocket ska gå till eller om de är en lös sladd där hittar ingen stans vart den isådana fall ska gå till.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var sladden skall sitta vet jag inte, men med största sannolikhet har du fått vatten ner i tändstiftsbrunnarna! (vanligt vid motortvätt på BMW-motorer)
Då går motorn inte bra och i värsta fall kan du bränna katalysatorn pga all oförbrännd bensin som passerar genom motorn.

Så börja med att kolla hur det ser ut vid stiften!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
///M.D
Håller med johan B.förmodligen vatten i tändstiftsbrunnarna.tittar man runt stiften så brukar man se.

-------------------
www.g2styling.se
marre86
Dum fråga!!! men vad sitter tändstiften ser inte dom när man tatt bort platkåpan över motorn?

Här är några bilder på hur det ser ut under locket.
Länk
Som Johan sa, du har säkert vatten i brunnarna.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På Mickes bilder ser du toppen av tändspolarna, de måste skruvas bort för att man skall komma åt stiften!

Innan man lossar spolarna måste man lossa sladdarna från dem. Det görs genom att man försiktigt med en bredbladig mejsel "lirkar upp" metallblecket/låset tills det släpper låsningen om kontakten. Därefter lossar man försiktigt kontakten till spolen.
Montering i omvänd ordning.
Glöm inte att skruva fast jordflätan igen bara!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
marre86
Ok då vet ja ska ut å skruva nu.

tack för svaren.

Mvh
marre86
De är fixat de hade samlats vatten där.

Mvh
Skönt att det löste sig. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.