|
|
|
|---|---|
|
För c a ett år sedan började mitt vänstra halvljus få svårt att tända, för att så småningom lägga av helt. Problemet verkade förvärras av värme. Det hjälpte inte att byta själva lampan, så till slut fick jag bita ihop och köpa ett nytt styrdon. Jag sparade dock det gamla donet och en kollega, som är kunnig på elektronik, tipsade om att elektrolytkondingar kan torka ut om de utsätts för värme (vänstra styrdonet sitter ju nära oljefiltret på E38). I det gamla styrdonet hittade jag två elektrolyter och nya inhandlades på Elfa och monterades. För den ena gick det att hitta en ersättare av högtemperaturtyp (tål enligt spec +105C). I höstas började även höger halvljus bli svårstartat, men det fungerade över vintern. När det blev varmare nu i våras gav det dock upp helt. Bytte då till mitt gamla don med nya elektrolyter och till en ny lampa (höger styrdon fungerade inte med ny lampa så inte heller här berodde felet på lampan). Min kollega tycker i och för sig inte att symptomen stämmer helt med uttorkade kondingar, men det reparerade stryrdonet har hitills fungerat klockrent. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sådant här är alltid tacksamt att få reda på, att man lyckats repa nått, speciellt som kostar en slant att byta ut /köpa nytt, att just det don som sitter vid oljefiltret på V8-ttorna drabbas oftare är ju ett känt fenomen.just pga värmen från oljefiltret, det gäller ju de äldre större donen, de nyare mindre verkar tåla värmen bätttre. ///MVH Hasso Länk |
|
Stämmer att elektrolyterna kan tröttna. 105° lytar är närmast standard men viktigare i alla switchande applikationer som denna är elektrolyter med lågt ESR, annars blir det förluster och kondensatorn värms upp långt mera än vad strålningsvärmen utifrån påverkar. ESR (ekvivalent serieresistans) skall vara så lågt som möjligt, se t.ex de olika typerna som finns i Elfakatalogen. Risken är att de nya kondensatorerna annars får kort livslängd, det verkar ju som det hjälpte med byte i alla fall. FP |
|
|
Foke, det här med ESR var intressant. Ska jag leta fram originalkondingarna och skicka värdena? Du kan kanske peka på bättre ersättare än de jag lyckades hitta hos Elfa, om flera ska försöka laga sina don. |
|
|
Visst. Förutom Elfa så finns t.ex www.farnell.com som har många modeller på låg-ESR lytar att välja på i sitt sortiment. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.