AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
589

AC problem

kirderf
Läste tidigare inlägg men blev inte riktigt klok på inläggen.
Problem: AC:n startar (lampan lyser) men det blir inte kallt, motorn går inte heller tyngre (som den verkar göra när AC:n fungerar), sist jag provade tyckte jag det luktade bränt av något, men det kanske var utifrån, vet nån om detta är vanligt.
Jag har kört AC:n under vinter, men kanske inte tillräckligt mycket.
Vad är det som händer då man inte kör den tillräckligt försvinner gasen?
Är det dessutom nån som har prisuppgifter på vad det kostar att byta gasen, alt. nåt annat som lätt går sönder i anläggningen?!

Tacksam för svar!

Fredrik
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Det som händer om man inte använder AC:n under en lång tid är att gummipackningarna i systemet torkar och spricker vilket leder till att kylmedlet läcker ut. Kondensorerna är det som brukar gå sönder på AC-anläggningarna(fräts sönder av vägsalt...).

Mvh Micke t/
328-96
520-92
B6 3,5-89
MG
Kondensorn är känsliga mot salt framför allt de som har rörslingor i alluminium.Vid byte skaffa en med koppar slingor. dessutom är kylfläckten till kondensorn väldigt utsatt för all skit. den sitter ju helt oskyddad längst fram i grillen.Har nyss bytt både kondensorn och fläckten.H-vetiskt dyrt på BMW men har via kontakter fixat allt för 3000 spänn. snacka om vinstlott.Bmw skulle ha 7500 + ca 1500kr för köldmediet.bilen i fråga är en E-34
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.