AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.087

Klonk i transmission?

Sida 2 av 2
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Även jag har klonk. Låter mest vid låga farter när man är brysk på kopplingen. Har kollat stödlager,hardyskiva mm mm och allt är i sin ordning. Har haft bmw mekaniker som kört bilen när jag lämnat in den för andra problem, och jag frågat dem när jag ska hämta bilen ifall de märkte av klonkandet i drivlinan men det va inget han tänkte på sa han. Och då kan det ju inte vara så farligt. Låter inget om jag drar den till 7000rpm på 1:an och kastar i 2:an. Komiskt nog verkar den trivas på de varvtalen. Mvh
Det är normalt att det klonkar vid låga varv, alla jag känner med e46 har det.
Och istort sett alla på M3forumet i USA har det med, så inget att oroa sig över.
Men jag håller med, blev också lite orolig före jag visste hur de låg till :)

MVH
E46 M3 ska jag tillägga :)
uf
66
uffarn
bmw m3 e46
bmw 535d m sport
Om nu bilen diffar o bak axeln är hel förövrigt så kan man ju vara rätt säker på att klonk problemmen helt enkelt handlar om inchimsning av drev glappen i bakaxeln efter inkörnings slitaget.
Sen glappar de ju lite här o var men där de alltid på m3orna ja har kollat så har de mest vart i dreven i bakaxlen.
märkligt e ju att till en så dyr bil att inte bmw erbjudit detta.
finns ju många bilar som inte tål mycke effekt innan drivlinan tar grymmt me stryk men chimsas allt in så tål ju de mesta helt klart mer.

skulle va kul om nån tar kontakt med nån rally ell seriös trimfirma som kan detta o ser om dom kan få bort problemmet.
skall själv kolla över detta på min egen o återkommer så fort de e gjort.
Bra där uffarn!

Åk före du så väntar jag på dig där.
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
De som har skrivit här att deras klonkar, är det endast de med manuell eller även SMG?
Jag har inget klonk på min överhuvudtaget.
October1st är din bil den "uppdaterade" 03:an? Har nämligen kört en 04:a som vart tystare än de "icke uppdaterade" m3or jag kört. Tror det hände något med klumparna vid uppdateringen? Rätta mig mer än gärna om jag har fel :D
Jag provade en del E46 M3 innan jag köpte min och det klonkar på både smg och manuell, men det klonkar mer på vissa helt klart.

/Micke

Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm...mm det hade vart kul o VERKLIGEN få reda på varför eller vad det är som klonkar.....Har provkört säkert 10 olika o den ENDA som inte klonkade i princip alls var en sv-såld 03:a på 9000 mil, annars har alla låtit MER lr MINDRE, enligt Bmw så beror glappet på att drivlinan ska tåla tuffa tag...men nja... köper inte riktigt det!

Tydligen har en del haft problem med tex (lösa) bakaxlar och eller glappa drivaxlar...kanske ÄR det som är felet istället på en del slädar....

Mvh Peter
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Jag har även klonket på min bil i låga farter, och jag är en mäniska som stör mig nå kopiöst på liknande saker... bilen är en manuel svensksåld 03a med 7600 mil på mätaren
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Har en m3 3.0 94 som klonkar. Har hissat upp den nu och jag kan bara hitta ett fel. Och det är lite mer glapp i högra drivaxeln. Kanske skulle byta den i framtiden. Mvh
Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

Jag fattar inte...

"bilen är en manuel "svensksåld" 03" ,

skulle det spela roll om bilen är "svensksåld" elr "tysksåld" ?

Varför just vissa påpekar att bilen är "svensksåld" i dessa sammanhang och i andra?
Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

Iallafall vill jag påpeka att det helt klart hjälpte med att byta diffoljan samt växellådsoljan.

Men klonket finns kvar, dock inte lika märkbart. Kör SMG och försöker undivka klonket genom att inte ha gasen på medans jag växlar dvs att jag släpper gasen mellan växlingar i LÅGA farter.

Har tyvärr inte kört M3 manuell men kan tänka mig att försöka vara mjuk vid kopplingen vid låga hastigheter för att undvika klonket.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.