AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.086

Klonk i transmission?

Sida 1 av 2
Någon som vet om det är vanligt bland M3 E46 att det klonkar i bakaxeln när man släpper upp kopplingen i låga farter? Har även upptäckt att det kan klonka från växellådan men det kan kanske vara en följd av att det glappar i slutväxeln.

Hej

Min klonkar också."Det ska låta så på den här modellen" sade de på BMW Mölndal.
Länk

MVH

Dime M
Min M3 e46 klonkar också under 20 km/h när jag släpper upp kopplingen. Har idag talat med 5st oberoende BMW serviceverkstäder och alla säger att det är helt i sin ordning och att det är som det skall vara och att det inte är något speciellt att att göra åt.
Märkligt på en så dyr bil!

Man får helt enkelt vara mjuk i fötterna så slipper man oljudet...

Bästa hls Thomas

Ma
28
Mackan84
Bmw M3 e46 phoenixgelb
Även min m3 e46:a klonkar. Det är ett störande moment måste jag säga, men jag har också fått sagt att det är så på dessa bilar? det dunkar till väldigt mycket när man växla ner på höga varv, men det är väl för det blir så mycket kraft på bakaxlen också? känns inte riktigt bekvämt men men.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Precis så gör min M3:a också. En E36:a i och för sig.
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
min me... (-95a dock)
fa
34
fartgalen
M3 coupe -93
Även min låter så ibland!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Även min E46 klonkar vid växling i låga hastigheter, d.v.s mellan 2, och 3:an växel för det mesta.
Mi
52
Mikkofin
M3 E46 2002
E36 M3 1994 "banträff"
Just så gör min också! Helt normalt eller?

Mikko
Strukt
Min gör också det, om man inte slirar onödigt mycket på kopplingen...

Silentbussningarna är helt nya runtom. Hade samma problem med min förra bmw 318is E30. Så det verkar vara något som är ganska vanligt.

/Operator! Please give me the number to 911!
PRECIS samma symtom som jag har.. :( (skönt) att det är andra som har det också då, kanske inte är något fel.. :)
dunstan
Har samma ljud från min Alpina B3 3.3 (E46). BMW säger att det är normalt. Någon som forskat lite i detta? Jag tror inte på att det skall behöva klonka. Det finns ju ett register med alla fel där alla biltillverkare måste anmäla fel. För mig att man kan köpa informationen via Internet eller CD skivor. Någon som har kollat?
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
JAPP samma här.. blev lite orolig när jag hörde att det klonkade lite på provturen när jag skulle köpa bilen.. men allt är i sin ordning!!!!!!!!

BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag

De är mer eller mindre normalt på M3 E46. Jag har hört det på de bilar jag provat.

Däremot på övriga e46or skulle jag säga att klonk från drivlinan är onormalt och bör kollas upp. Jag har inte tillstymmelse till glapp i min drivlina, och hade inte det heller på min förra e46a.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, det har klonkat från min drivlina också. Orsaken till detta var att lagret i växellådan var sliten och hade ett glapp på ca 3-4mm fram och tillbaka.

För att testa ifall det är lagret som är slitet så kan ni lyfta upp bilen och testa dra fram och tillbaka i sidled på kardanaxeln nära växellådan. Är det glapp i sidled så är lagret sönder.

Ett annat sätt att kolla det är genom att hålla fotbromsen nedtryck när motorn är i gång och sätta växel lådan i 1:an. Du håller kopplingen intryckt och sen släpper den snabbt för att sen nästan direkt trycka in den igen. Hör ni ett klonkande ljud så är det fel någonstans i drivlinan. Bromsen skall hållas itryck så hårt att bilen inte rör sig under denna tiden. Ni skall inte gasa heller, bilen skall endast vara i tomgång.

Är allting normalt så skall fjärdringen dra ihop sig bak och inget klonkande ljud avges. Ni som är lite osäkra på detta, testa med alternativ 1 istället så att ni inte gör något fel.
dunstan
Någon som har access till typ "alldata" eller liknande med alla service bulletins och info? Skulle vara intressant att se om det finns något anmält.

Borde skriva till bmwcar eller liknande också för att få en riktig utredning gällande detta. Eftersom det är så vanligt och BMW påstår att det är "ok" så skulle det vara intressant att höra en mer officiell förklaring på detta en gång för alla...
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Min med.

Lite klonk bak på mycket låg fart och snabbt upp med koppling.

Dock inget klonk när man gasar kraftigt och släpper på hög växel.

Med alla som har klonk så borde det nästan innbära att bilar utan klonk har ett fel !??

Det skall låta lite på en racer.

Mvh
Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

Kör själv M3 dock med SMG, efter har bytt diffolja i diffen så blev det genast bättre, har dock inte kört så mycket pga avställd. Men skillnad kändes redan efter 100km körning.

Prova med det! Billig åtgärd...byte samtidigt olja i växellådan. 1200kr för båda oljorna byta.

MVH
/KristianT
Intressant.
Min bil är inne på reparation gällande just detta.

Felen på min bil var följande:
Klonkande ljud vid låg hastighet samt ett visst glapp då man snabbt tryckte på gaspedalen repeterat.

Glappet kommer från flera olika ställen, växellåda, kardan, slutväxel, drivaxlar. Jag har bytt drivaxlar på min M3 E46 och kommer nu även att byta diffklumpen eftersom att den orsakat mycket av glappet.

Kostnad: helt bisarr.

Det kostar att ligga på topp boys!

Åk före du så väntar jag på dig där.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
maletjick: Täcker inte försäkringen dina fel i drivlina.
I mina försäkringsvilkor så ingår fel i kraftöverföringen i "Maskin"
Dvs. om du inte kört mer än 10000 mil el att bilen är äldre än 8år.
RKA:

Helt korrekt!

Åk före du så väntar jag på dig där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.