AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.443

Jag kan inte längre säga att BMW är den skönaste bilen jag kört...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag var på kundbesök på ett företag idag när jag fick ett telefonsamtal och behövde ta mig till Olskroken (i Göteborg). Eftersom jag inte hade med egen bil så fick jag låna en av en som jobbade där...

Bilen visar sig vara en MB E320 -03 med elegance paket och förmodligen det mesta som gick att köpa till.... Fy-fan vilken häftig instrumentering och jag var totalförälskad i den adaptiva lådan med stepfunktion, den lyckades växla rätt hela tiden.

Motorn verkar ha 218 hästar men den känndes bra mycket kraftfullare än 528. Sen var sätena en klass för sig alltså... gillade att man hade placerat ut manövreringsknapparna på dörrsidan, snygg och enkelt... stora rejäla säten, riktigt bekväma och en häftig funktion var att AC:n även kylde ryggstödet... gott som f*n när det var så varmt idag...Det var kort och gott en upplevelse att köra den bilen....

Jämfört med de E39or vi har varit och tittat på så känndes denna överlägsen på allt... har visserligen inte kört E60 men jag tyckte mycket bättre om denna än vad jag tyckte om E38 (som fram tills nu varit den skönast bilen jag rattat)...

Han sa att han betalat nästan 600 000 kr för bilen så särskilt billigt var den inte...

Någon som har testat en sådan? Vad tyckte ni? Ni som köpt en vassare E60 tittade ni på E-klassen något?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Bmw är inte ofta sköna att köra, de är mer åt det "roliga" hållet. Visst är E38an skön, bekväm, tyst osv. men jämför du med nyare vagnar så har den ju knappast nåt att komma med, konstigt vore det annars.

Själv så är den skönaste bilen jag kört VW Phaeton. Helt enkelt outstanding komfort/kvalitetskänsla/design. Perfekta bilen? =)

Näst skönaste är en Lexus LS430 - 02. En knäpptyst kupé härlig komfort, brister lite på kvalitetskänsla och betyder däremed inte att den har dålig kvalitet. En vägstabil långfärdskryssare.

MB s klass är också väldigt bekväm men känns tyvärr lite föråldrad precis som E38an. Men slår E38an i komfort rätt stort.

Men nu var det E klass du körde, har ej kört den själv så jag har inte mycket att komma med men det förvånar mig inte att den är bekväm. Den häftigaste funktionen i Eklass är ju CD växlar funktionen som "fälls upp". Onödigt men skoj.
Snygg interiör har den också men bilen är nog lite för vanlig för min smak samt alldeles för liten. =P

Ny bild 16april-
Länk
E-klasse var en kanonbil, tills jag testade E60 ;-)

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Alvarligt Kalle, har 5an bättre komfort än E klassen? Vilka modeller körde du? E 500 med luftfjädring el standard fjädrar? Vilken 5a, aktivt chassi? Mer utförligt tack.=)

Ny bild 16april-
Länk
Nya E-klassen är löjligt trång och mindre än förra E-klassen.
Stolsinställningen har dom flyttat, den satt på sidan nere vid sittdynan på den första årsmodellen av den nya E-klass. Det är/var djävulskt trångt att ändra stolen. Därför så har dom flyttat upp den till dörren.
Sidan på mittkonsolen där man vilar högerbenet är grymt obekväm, och den är tråkig att köra. Mercedes kan inte ens stava till körglädje. Och kvaliteten är inte som förr i tiden.
Körde min farsas 270CDI ca 12 mil igår och jag tycker den är riktigt skön att köra. Mycket bra köregenskaper (=inte riktigt i BMW klass men bra) och motorn i kombination med automatlådan är suverän, likaså komforten och fartupplevelsen som gör att man inte märker när det går alldeles för fort :)

Det jag inte gillar med MB är den totala kalabaliken med knappar på mittkonsolen och runt rattkransen. Och kombispaken till vänster blir jag aldrig riktigt vän med. Måste ha gjort flera bilister konfunderade när jag drog igång helljuset och blinkers istället för intervalltorkarmekanismen :)

Kändes som att komma hem när jag körde hem i 328

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
som tur är så har jag inte tillräckligt med pengar för att behöva välja mellan E60 & E-klassem.... hade kunnat bli jobbigt....

men visst är det trist att alla taxi bilar ska vara E-klass mercor...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Kvaliteten på MB är under all kritik. Kör själv MB -01'a dagligen och den är katastrof...

elpe300
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Mugge:
det är skitjobbigt att välja bil när man har pengar, men nån MB vill jag inte ha, känner mig inte hemma i den.
/A
Soki,

Körde E320 , samt har kört 530dA och 545iA, båda med sportchassie (tror jag). Jag upplevde E60 som både tystare och med komfortabla trots att de rullade på 18" respektive 17" kontra 16" för mercan. Framförallt så har man en helt annan kontakt med vägen i E60. E60 har för övrigt betydligt bekvämare stolar (sport resp. komfort). Däremot så upplevde jag MBs standardstolar som något bättre än BMWs standard (som jag bara provsuttit). MB har ryckt upp dig körglädjemässigt, men det känns fortfarande som om man ÅKER bilen, snarare än att man kör den, speciellt i jämförelse med BMW.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Är det bara jag som tycker komforten är på topp när bilen studsar fram istället för gungar fram?! ;)

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.