AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
927

E30 316, bensinpump får för mycket ström

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Frågar å min systers vägnar.
Bil: 316 E30 -89.

Den vägrade starta en dag och symptomen innan var att den dog på landsvägen en gång och att den har hoppat lite vid låga farter.
Den har även strulat i staden några gånger och vägrat starta men sen startat när man försökt senare. Men sen var den stendöd en morgon.

Har haft den inlämnad på verkstad som kom fram till att bensinpumpen fick för mycket ström så att bensinpumpen gick sönder till slut. Nu sitter det en bättre begagnad på som vi får se hur länge den håller.

Detta är vad meken sagt ungefär. Han trodde den fick för mycket ström eller nåt sånt. Att felet fanns nån annanstans än i pumpen.

Någon som varit med om nåt liknande?

mvh
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Får för mycket ström?! Hrmm.... Borde ju isåfall finnas en säkring som går om det händer något sådant. Eller? Och sen låter det konstigt att den får för mycket ström! Men jag är inte hundra. Är ingen super meck:D!

_ _ _ _ _ _
E30 2,3L med lamelldiff!!!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jo jag håller med. Det låter konstigt. Men någonting gör i alla fall så att bensinpumpen packar ihop efter ett tag.
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Hur många har ni bytt då? Om det bara är en och bilen är från 89 så kan det vara så att den är normalt sliten:D

_ _ _ _ _ _
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är möjligt att din teori stämmer. Men enligt meken var det inte så. Han påstod att den fick för mycket ström...
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Vad var det för meck då? Vist det kanske den kan få. Men ta reda på hur mycket den ska ha och om den får för mycket kan man väll sätta dit motstånd som minskar ström styrkan:D!

_ _ _ _ _ _
För mycket ström..det var det konstigaste jag hört.
bmwracing
Den meken är nog inte så smart...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tja jag kan ju ha missuppfattat allting. Men nånting som styrde pumpen var paj i alla fall.
Han menade nog att nån tryckregulator eller dylikt gjort så den inte slog ifrån vid uppnått tryck osv. Ev kanske den skadas på sikt av detta, om den är inbyggd i pumpen så kommer den utbytta säkert att funka. För mycket ström kan den inte få, möjligen kan den styras att gå för länge, mot för högt mottryck osv.

FP
Len
Om den får för mycket ström så får den för mycket energi. Och blir fet och sunkig, som mången bilförare.
Eller så slits den ut för att den får jobba mer än nödvändigt.....
därför att automatiken aldrig slår ifrån den fastän trycket är mer än nog högt....
;-/

len
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har kanske löst det nu. Verkade vara bränslefiltret som hade "trögt flöde" så att pumpen fick jobba extra och därmed ihjäl sig. Kanske om turen är på ens sida.

Låter det rimligt?

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.