AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
522

320 med 325motor?

Psycotic
Tjena alla glada!
Finns de nån som har erfarenhet om att lasta ner en 325motor i en 320(e30) och isåfall om de blir några komplikationer på bilprovningen. En sak till....är de mycket som skiljer en 320 från en 325 i utrustningsväg.

Psycotic
kamber
Enligt va folk säger på detta forumet kommer detta inte gå igenom bilprovningen tyvärr =( vissa säger för att man måste ha intyg från BMW som då e omöjligt att få eller helt enkelt man får inte det....

men men!....

/Bujachaka....!
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Så länge du inte säger nått till bilprovningen går den nog igenom...
Motorn ser ju likadan ut på utsidan...
Och bilprovarna kör ju bara runt huset...

//Cosmos
kamber
håller med Cosmos ! men e det samma avgasvärden på dem ?

/Bujachaka....!
Det spelar ingen roll så länge de håller sig under gränsvärdet.
@BeeMWe
tror inte d har superkoll när det gäller sånt, hörde en historia när det inte ens var samma bil som regbeviset. på regbeviset stod det taklucka men det fanns ingen på bilen d besiktiga :)
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Tja min har ju klarat sig i flera år nu.
Inte fasen går de och glor om motorkoder för att kolla
upp motorn. kikar ju knappt under huven.
Ser ju exakt likadan ut.

Rydberg
323E21terror
Sålänge inte en stor turbo inte sitter under huven och sticker i ögonen hos besiktningsmännen samt om bilen har någon BMW originalmotor av inte allt för stor
volymskillnad så klarar sig de flesta. Det finns dock en regel om hur många procent extra vridmoment samt effekt en bil är godkänd att trimmas till för att den skall kunna bli godkänd som den modell det står i pappret. Det som även kan bli problem är om avgasvärdena ändras..men i ditt fall handlar det ju inte om någon trimmning utan ett motorbyte så det skall inte bli några problem. Jag är beredd att sätta en slant på att din bil går igenom utan några problem.

farten är min drog
@BeeMWe
Vad händer om d upptäcker det? Blir d spank av bilbesiktningen och regbes om bilen eller ?
323E21terror
Om de skulle upptäcka 2.5 litersmotorn så kan det tänkas att de godkänner den endå därför att dels är båda sexcylindriga samt att det skiljer runt 40 hk och eftersom gränsen generellt ligger runt 20% vad det gäller effektökning hos en bil så skulle det motsvara knappt 30 hk extra vilket ligger i någorlunda nivå med en 2.5 liters..som utvecklar 170hk. I värsta fall får man regbesikta om den och det går på nånstans kring 1000lappen har jag för mig. Jag har en kompis som sitter i samma båt fast han skall besiktiga en 318E21a med 323 motor i, och det blir en betydligt knivigare situatiuon.
Det är bara att lugnt besiktiga bilen..låt den se original ut på utsidan så att den inte sticker i ögonen på besiktningsmännen så kommer det att gå bra eftersom de inte har någon som helst anledning till att börja rota mer ingående i bilen.

farten är min drog
Psycotic
Tjena igen!
Ville bara tacka för inläggen från alla, jag tror jag får chansa lite och stoppar i den där motorn.....dom får nog säga vad dom vill tror jag. Angående gränsvärdena för CO så fick jag ett gott råd av en polare att jag skulle spilla i en lite T-sprit för att få ner värdena.

Psycotic
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.