|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag drog iväg och hämtade en Motorcykel över en dag på en sträcka på ca 35 mil. Körde min fina Bmw 525i från -91 med släp. Allting gick bra, vi kom hem, lastade av mc´n och jag skulle parkera släpen. Då jag vrider på nykeln går bilen i ngn sekund när den sedan dör. Försöker igen, bilen tänder men dör. Vi började kika och kom fram till att den har gnista. Nu har bilen stått i ca en vecka, jag provade igen och bilen gick kanske ngn sekund innan den dog och förblev död. Är det bensinen som inte når fram? Finns det ngt typiskt fel för Bmw då det gäller soppa tillförseln? Någon som varit med om ngt liknande? | |
| Går bränslepumpen?, kan vara bränslepumpsrelät som strular. | |
|
Hur kan man kolla det? ska man höra den? Vi har fösökt att lyssna men inte hört ngt. --- He ä ba å gas |
|
|
Placera en kompis bredvid höger bakhjul. Vrid sen nyckeln till läget innan startmotorläget. då ska du höra pumpen surra igång ett par sekunder innan den stannar igen. Gör den inte det så leta upp reläet och kolla så att det inte ärjat ighjäl sig =) __ Letar vita framblinkers! |
|
|
Ok det ska jag prova. Men vars ska man leta relän och hur ska man göra för att felsöka? --- He ä ba å gas |
|
|
Kolla denna länk, här kan finnas tips du kan ha nytta av. Lycka till! Länk ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
Bara en tanke: låter som bilen stänger av själv, kan det vara något med larm, code osv? (vet dock inte hur en bil beter sig när man slagit in CODE på färddator men.....?) /Gunnar /Länk |
|
|
Första tanken som slår mig: Kolla batteriet! Om en cell har dött (vilket inte är ovanligt) kan man få de symptomen. Om man laddar batteriet och det inte bubblar ur en eller flera celler, visar det att batteriet troligen är kass. Detta hände mig och när man mätte med voltmeter, lämnade batteriet dryga 12 volt, men när man testade det i belastningsprovare visade det att batteriet var dåligt. Prova med ett annat startbatteri och se om det fungerar. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Startspärren?. Låter som om att du har aktiverat startspärren och inte fått igång den igen. har du inbyggt larm i bilen eller eftermonterat? | |
|
Jag har inget larm på bilen. Batteriet vet jag inte om det verkligen kan vara dåligt. Det har fungerat i alla sorters väder, startmotorn spinner fortfarande som en arg katt då man vrider på nyckeln. Så jag har svårt att tro att det är det. Men vi har i alla fall konstaterat att pumpen inte går. Men...kontakten till pumpen hade 5 (?) sladdar. Pumpen kräver väl bara två, dom andra är väl tex bränslemätaren etc. Hur kan man kolla att det kommer ström dit? Vilka stift ska man prova på? --- He ä ba å gas |
|
|
Gunnar530// Det har inget med CODE- och göra. Skulle felaktigt slagit på koden då skulle den inte ens startat. |
|
|
Jaws// Kolla bensinfiltret, jag fick samma problem med min 535(E34). Det var inga problem efteråt. |
|
|
Men vi hör ju inte att pumpen går, Kan det då vara filtret? --- He ä ba å gas |
|
| Jag tycker du ska kolla upp filtret först. Min bil betedde sig precis som din bil och efter filter bytet fungerade den perfekt. | |
|
Det kommer ingen ström dit bak till pumpen. Vi har mätat alla sladdar som finns, inget utslag. Då är ju då frågan. Vad ska man då göra? Är det ngt relä som kan krångla, vars sitter det? --- He ä ba å gas |
|
|
hmm.. vet inte säkert, men de sitter lite relän vid batteriet och tror de sitter endel vid säkringarna.. läs på säkringskåpan där står de ju var dom går... på kompisens E 28 så satt de vid säkringshållaren o då tog vi en + kabel o stoppa ner i den kontakten till pumpen.. men detta gör ju att pumpen går hela tiden.. osså vet ja ju inte om man vågar prova sig fram på en E34.. e ju lite elektronik i den... /// BMW E28 POWER!!! |
|
|
Relät ska sitta till höger i motorrummet under plastkåpan och kablarna ska ha färgerna , brn-grn, röd-vit,grn-viol och röd. Om du byglar 30 och 87 i sockeln så ska pumpen gå. du kan även mäta att du har 12V på 30 som är matning till relät. Min pump går ej i tändläget på nyckeln utan endast i startmotorläge. FAF |
|
|
Du hade så rätt, så rätt FAF. Provade ikväll med att mäta då man vred på startmotorn, det kom ström. Så då är det i pumpen felet ligger. Finns det ngt som kan hända med pumpen? Kol som tar slut eller liknande? Eller är det bara att byta? isånnafall, vars hittar man billigaste pumpen? Hur jobbigt är det att byta? Oj många frågor =) --- He ä ba å gas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.