|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Har idag varit Tor Stkhlm - Uppsala och är mycket nöjd med bytet av slutvxln. Det var 1:a repan med den nya utväxlingen. 120 kmh ger 2700 rpm med LU. LU går i vid ca 78 och ur vid ca 70. Tidigare lade den i LU vid 90. 3,15 -> 3,91 ger 25% Enligt mekanikens gyllene regel "vinner man i kraft det man förlorar i väg". 300 ps + kattarna borta ger 320 okattade ps. 320 ps + 25% ger "motsv 400 ps". Vad är då nackdelarna ..... ?? jo en klart högre bensinförbrukning i o m att man inte kan utnyttja vridet på samma sätt som med en högre utv. Skulle tippa att 0,2-0,4 vill den ha mera per mil och det kanske inte är så muntert nu när soppan kostar 10,60 ...... men å andra sidan är det ett rätt billigt sätt "att i 150 kunna trycka till och lägga upp framhjulen på framförvarandes bagagelucka" om man nu skulle vilja det. Att få ut 400:a ur en V12:a på "konventionellt sätt" kostar säkert dryga 100 Kkr ........ och mycket bensin blir det för de slantarna. MVH /// Paap R |
|
Planerar en liknande modifiering men då en mindre ändring av utväxlingen, från 1:3,15 till 1:3,64. Delarna ligger i garaget men jag vet ännu inte om det fungerar att flytta innehållet från en E34-diff till diffhuset till en E38. Har du någon uppfattning om skillnad i accelleration? Vid en ändring på 25% blir kanske fästet i låga hastigheter ett problem? |
|
| Paap!Måste blivit ruggigt skönt drag i den nu?Spinner väl ordentligt om du stämplar fullt från stillastående kan jag tänka mig.Var det nåt som behövde ändras för att få dit m5 klumpen?Eller var det ren bolt on direkt? mvh//jacke | |
Paap Reeder |
Hej jacke! Bara bolt on. Litet knep med infästningen av den bakre bakknuten och trixet med packningen. Man måste "pricka rätt" på en gång annars kommer pkn att rubbas. MVH /// Paap R |
svardska |
jahaja Paap! Då väntar vi med spänning på 0-200 tiderna då!? |
|
Paap>>>>Mannen som för alltid tryckt i 3,91 i medvetandet på forumbesökarna,dvs mest "drag" för pengarna :) Mvh Janne. |
|
| ca 24 sek med 3,64 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.