|
|
|
|---|---|
|
Var och kollade på en BMW 528 -86:a idag. På mätaren stod det c:a 22500mil. Lådan slirade jättemycket, den växlade som den skulle, även när man manuellt valde mellan 1,2 och 3. Det var inte sport-automaten, utan den vanliga. Motorn gick fint osv. Bilen har dragkrok. Jag kollade oljenivån i lådan, den var på övre markeringen, alltså som den borde. Oljan var svart, på stickan. Kan det bli sådär om en bil har stått länge, vilket han påstod att denna hade. Eller är det kanske momentomvandlaren som sagt upp sig? När bilen väl kom upp i fart så växlade den till nästa växel, men den slirade ända upp till 80km/h, fortare än så orkade jag inte prova. Det tog sån tid med allt slirande. TwinTurbo=Twice the fun :D | |
|
Oljan i dom där lådorna ska INTE bli svart. Du kollade nivån på rätt sätt? Alltså med motorn igång och gå igenom alla lägen i lådan innan man drar upp stickan. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Oljan ska också vara varm när man mäter, annars blir det fel. Det låter som om lamellerna är slut = kostar nog mer att fixa än vad du bör betala för bilen... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
3000kr kosta bilen TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
motorn var avstängd, gick inte igenom lägena, körde i 10minuter med bilen, motorn var uppe i arbetstemp. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Kolla bland skrotarna på www.bildelsbasen.se kanske du kan hitta en låda där att byta till om du tycker bilen känns bra i övrigt. |
|
|
Alltså är det säkert för lite olja i lådan, motorn ska gå på tomgång, lådan i P eller N-läge, plan mark och viktigt: oljan i lådan ska vara varm, det är inte det samma som normal temp på motorn, det tar längre tid för oljan i lådan att bli varm. Men att oljan är svart (luktade den bränt också?) säger nog också att den slirar på något lamellpaket, och det är ingen ekonomi att renovera, byta låda är nog enda rätta! Oljan blir inte svart av att bilen står en längre tid! ///Magnus |
|
|
tänkte bara om det fanns något klassiskt fel på just denna modell.. Hade nämligen en 728iA -84 som jag nyss sålde. Den hade gått 32000mil, dock ingen dragkrok, kan ju ha inverkat på slitaget. Har ingen historik på bilen. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
En automatlåda "slirar" i stort sett aldrig om det är för låg nivå,du har med all säkerhet en sliten-trött låda=byt tyvärr... ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
Har inte köpt bilen än. Lär inte göra det heller. Såg en möjlighet till en bra och billig bruksbil. Har ingen lust att börja med lådbyte på bruksbilen. TIC:en tar den ork jag har. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.