|
|
|
|---|---|
|
går det verkligen inte att komma undan det ens på sommaren? automaten är i kanon skick.men det där förbannade kallstart läget är ju helt sanslöst.måste köra ca 500-600 meter innan oljan är varm nog för att den skall växla till nästa växel.går ju att varva till 3000 varv så byter den ju växel men vem vill göra det på en kall motor?har en arbets kompis som har likadant bekymmer(för jag antar att det skall vara så här och inte är ett fel?)går det att med något magiskt litet chips möjligen att få bort kallstart läget? folk tror ju man inte är riktigt klok som kör iväg på 1:ans växel så långt dom kan se en.:D | |
stefannorr |
Undrar dito!? Vansinnig funktion.. |
| njae vansinnig är funktionen kanske inte.men borde iaf kunna starta på 2:ans växel..borde väl med värma upp motorn och lådan lika bra fort? | |
|
hoho.. värsta jag hört på länge.. måste se askul ut när du illvarvar iväg på ettan utan o växla.. funderade på automat innan men nu funderar jag inte ens.. |
|
| räkna inte bort automat bara för det bilen måste ha varit ordentligt kall för att kallstart läget skall gå i. och med motorvärmare går det knappt alls i. du behöver bara köra på det 25-30 meter då.för utom det är automat helt överlägset även för en gammal e30 gasare som mig..så enormt skönt att slippa växla i stads trafik. | |
|
Har samma sak i min 740i mycket irriterande. Brukar dock trycka i snöflingan på programväljen varje gång jag startar bilen så växlar lådan helt normalt även när den är kall. BMW CS #5139 |
|
|
å fan måste prova det...:D men kan det vara bra att göra så för lådan? |
|
| Va? Jag har aldrig upplevt det där, min automat har alltid växlat efter typ ett 10 tal meter, inte ens det... Ettan sen tvåan nästans direkt, vid kallstarter, har ju bara haft den ca 2 månader men kallstarter har det varit en hel del av... Hmm.. Ändå har min automat rullat snart 20 000 mil. | |
|
skumt alla jag känner som har bmw med automat har samma som mig..men kanske är en årsmodell grej eller nått vad vet jag. gick lite bättre med snöflingan intryckt iaf men ännu bättre med växel 3. :D |
|
| Har faktiskt heller aldrig upplevt det där, har ändå haft den snart 1 år... | |
|
kanske inte samma låda då? håller liv i tråden ett tag till efter som det verkar vara fler än jag som irriterar mig på samma sak. |
|
| fick höra ett rykte om att det går att byta en sensor i lådan som kan bli sliten så att det tar extremt lång tid innan den fattar att oljan är nog varm för att gå ur kallstart läget men då handlar det om kilometrar och kanske tom mil innan den reagerar på olje tempen.är det någon som vet om detta stämmer eller är det bara ett rykte? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Funktionen är till för att få upp tempen på kattarna så fort som möjligt, dvs miljöskäl och för att hålla livslängden på kattarna. Det är sportläget som används som kallstartsväxlingsläge. ///MVH Hasso Länk |
| Mao är det bara att sätta på vinterprogrammet på automaten så slipper man "kallstartsfunktionen". | |
|
tycker automaten är så seg i vinter läget när den är kall..skall byta olja till hösten då kanske det blir bättre.. känns lite dumt bara att yla i väg i 2800-3000 varv med kall motor(kanske är lite för mkt motorvän men känns inte rätt att göra det iaf)eller att smyga iväg i 1500 varv på 2:an och bli om joggad och om cyklad dom första 2-400 metrarna .:D om man nu inte kör på vinter läget och smutsar ned och förkortar livet på kattarna.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.