|
|
|
|---|---|
|
Tjenna. Dags för mig att byta motorolja. Har snackat runt lite i min kompiskrets och det råder delade meningar om vad jag ska ha för olja. Endel säger att en helsyntetisk olja är det bästa medans dom andra säger att jag inte ska köpa helsyntetisk pga att den skulle kunna få mina ventiler att knacka samt att bilen skulle kunna börja läka olja. Vad är fördelarna med hel-halvsyntetisk motorolja? Vad ska jag ha för olja? PS. Har sökt inlägg angående detta men hittar direkt inga. Live the dream. Buy the car and then drive it like you stole it. | |
|
Du får söka igen så LOVAR jag dig att du hittar trådar om detta. Många och långa ! :) För att avsluta denna tråd kan jag bara råda dig till att använda en helsyntetisk olja med bra specar. Det finns inga nackdelar med helsyntetisk olja jämfört med mineral förutom priset. /Anders Länk |
|
|
Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
hej ...... du ska ha en FIN halvsyntetisk olja ! Bytte på min 325 E36 för 100 mil sen, va då inne på BMW och hos sveriges bästa BMW- mek Rinaldo och båda två kom med samma svar ! |
|
|
Suck...... TPalm: Varför då? På vilket sätt är Rinaldo Sveriges bästa BMW- mek? /Anton |
|
|
Finns som sagt inget logiskt argument att välja något annat än en bra helsyntetisk olja! Precis som Anders skriver, är det endast priset som talar mot det. Men om man vill spara lite och samtidigt få en bra olja, kan man köpa Biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-oljor. De är båda bättre än den oljan som fanns när bilen tillverkades och de kostar under 50kr/litern. Båda är klassade: SAE 5W40 API SJ ACEA A3 Dvs. bra oljor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.