|
|
|
|---|---|
|
Oljelampan i min bil blinkar/lyser några sek. när jag har friläge...oberoende vilken hastighet det är. Har kört ca 400mil på oljan. Jag har en oljetrycksmätare i bilen och under körning är allt normalt, men på tomgång verkar det vara lite oroligt ibland. Lämnade in bilen för oljebyte på auk. BMW-verkstad och de har hällt i en olja som är 10W40. Är den för tunn för min bil? Vad är det som kan vara fel? Har försökt leta efter någon som har liknande problem här på forumet men inget hittat! Tacksam för svar! Länk | |
|
om oljan som var i bilen innan var av sämre kvalitet... så kan de va så att nu när du har fin olja så kan det försvinna en del olja,, som går genom packningar o dylikt. sen när packningarna " vant" säg vid den nya oljan så ska de inte försvinna mer... så kolla stickan..!! å häll i mer.. :-) när du kör blir de högre tryck i motorn mindre olja behövs för få oljetryck, lägre varv lägre tryck.... prova stå på tomgång, varva upp å lampan slocknar då e de för lite olja i bilen.. lycka till... kan även va annat, men kolla stickan först.. Min pärla :-) Länk |
|
|
Jag har kollat stickan och det är precis lika mycket nu som när oljan byttes och jag har inte fyllt på en droppe olja. Bilen har varit avställd i 2år men blivit varmkörd emellanåt. Trycket ligger på drygt 1bar vid tomgångskörning och då kan oljalampan blinka eller lysa beroende på temperaturen. Länk |
|
|
kolla givaren.var fel på min 318is-e30 kostade 100:- att fixa på Bmw i luleå |
|
|
Har också tänkt på det. Men en sak är konstig. Det är olja, ibland droppar det, precis vid oljetryckskontakten. Men samtidigt försvinner det ingen olja från motorn, var kommer den ifrån? Länk |
|
| BMW-tjejen: Hur är tomgången ? | |
|
Tomgången är jämn o fin! Länk |
|
|
har du kollat om kontakten är oljig eller liknande...för det är ju inte helt ovanligt att sådan kontakter kan läcka...därav blinkar den...sen nu då om du har fått i en tunnare olja så har ju den lättare för att smita in i kontakten... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
bmwdr |
Hoppas att det inte är oljepumpen som är på G!! Mvh Daniel Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
|
Vad var det för olja som användes? Hur långt har bilen gått? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Henrik A; Har kollat kontakten och den är lite kladdig. Johan B; Jag lämnade in bilen på BMW-verkstad och de hällde i Valvoline 10W40 i motorn. De måste ju veta vad som passar i just den bilen. Bilen hara gått 21400mil. Ska det vara en annan viscositet på oljan? |
|
|
då är det med stor sannolikhet att det är där felet ligger...prova att byta kontakten så ska du se att det blir bra... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
10W40 borde funka i den motorn, om den inte är mycket sliten. Iofs kan man alltid prova med en olja som har lite högre varmviskositet om det inte hjälper med att rengöra/täta eller byta oljetrycksgivaren T ex. 5W50 10W50 eller 10W60. Om det inte hjälper med att kolla givaren, bör du låta en verkstad mäta oljetrycket i motorn med varm olja och motorn på tomgång. Det är inte alltid att oljetrycksmätarna som eftermonteras är jätteexakta... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Byt oljetryckskontakt, hjälper inte det - byt bil! *S* Är säkert bara kontakten... /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Har nu köpt en nny kontakt och ska byta den. Hoppas att det blir bättre. Annars ska oljan bytas om några 100mil så sen hoppas jag att problemet är löst! Tack för alla svar! Länk |
|
|
Har tyvärr inte fått kontakten bytt ännu. Någon som vet var den sitter? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.