|
|
|
|---|---|
|
Är det någon mer än jag som inte litar på oktanangivelsen på en del pumpar runt om i sverige. Jag menar att tankar man 98 så litar man ju på att få 98 i tanken, och inte 96 el. 95. Jag som pendlar 20 mil om dagen märker en otrolig skillnad på om jag kör på 98 eller 95. Bränsleförbrukningen blir betydligt lägre om jag kör på 98, självklart. Men, ibland drar bilen som om det vore 95 i tanken och inte 98. Trots att jag har ganska lika körsätt varje dag jag åker till jobbet, 110-120 Gävle Uppsala. Jag litar inte på att man får 98 varje gång man tankar, jag tror att man blir blåst på oktan lite då och då. | |
|
Jag har också undrat över det dära. Det finns grova pengar för mackarna att tjäna på att hälla i 95bensin i 98:a pumparna. Det finns väl inga sätt att bevisa för en privat person att det är fel bensin i tanken? Bensinen måste väl in i laboratorium... Kan inte typ Aschberg eller Sverker kolla upp detta! |
|
|
Läste ett test som Teknikens värld gjorde för några år sedan. Då visade det sig snarast att den 95-oktaniga bensinen höll mer än de utlovade 95 oktan. Generellt kan man nog lita på oktanangivelserna, men olika mackars tankar kan vara olika väl skötta. Misskötta mackar med liten omsättning kan nog innehålla en hel del kondensvatten, vilket mycket väl kan ge lägre verkningsgrad i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Perf. samt Stavros: Varför stämmer ni inte bensinbolagen ni tankar hos för bedrägeri då åtmintånde du perf du säger ju att du är säker på du blir lurad..finns väl ingen anledning att skriva något tramsinlägg här måste ju vara bättre du lämnar in ett prov för analys varje gång du tankar för att få belägg för att du blivit bedragen..eller ?? | |
|
gto80: Jag bara reflekterade och spekulerade över saken. Jag har själv ingen aning. Å är skitnöjd med bensinen jag tankar! =) |
|
|
jag tankar i vanliga fal 95 oktan på jet å de verkar funka bra till min bil, men för ett tag sedan tanakde jag på OKQ8 i Sala och passade då på att tanka i 98 oktan, och under hela den tanken tyckte jag bilen gick SÄMRE... sen tankade jag 95 oktan på jet igen och bilen gick som vanligt... har nångång hört nåt om att OKQ8 blandar ut bensinen med etanol... (eller så var det att alla bolag blandade ut med etanol men OKQ8 blandade mer... 5%?) /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.