|
|
|
|---|---|
AKUS |
tja när man kör på motorväg känner man hela tiden att man är stoppkloss om man håller 90 där dde e 90. för om man håller 110 så flyter man med bra i rytmen och inga jobbiga omkörningar??? men polisen e ju inte lika förtjusta med detta fast man tycker att de e värre med någon som alla måste köra om. vad säger ni?? hur gör ni?? |
|
Dom som kör för sakta och för fort är dom som skapar farliga situationer. Är det 90 väg och trafiken går i 110 har jag inga problem å föjla rytmen... Jag ligger som regel alltid 20-30 över. "Bilar jag ägt/äger: 325 + 325 - max laglig hastighet = 540. vill ha!" Mvh Eivind |
|
| jag tror det är bättre som Eivind skriver attt följa trafikrytmen istället.. | |
|
Finns inget värre än väglöss som inte följer trafikrytmen utan får för sig att plötsligt parkera sin Hyundai Atos i vänsterfilen med 105km/h för att köra om 5st långtradare som kör 100. Just vid rusningstid leder detta till enorma köer och kraftiga inbromsningar för bakomvarande trafik då det är mer regel än undantag vid motorvägskörning att backspegeln inte används till annat än att hänga diverse utsmyckningar i :) Viktigt att poängtera är att ingen kan tvinga någon att bryta mot trafikreglerna för att "alla andra gör det". Men å andra sidan är det också olagligt att blockera vänsterfilen på motorvägen om bakomvarande bilar vill köra om (trots att du kör 110). Var uppe på trafikmagasinet och tydligen är det böter (600kr) för att leka hobby-polis :) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Finns t.o.m med en klausul nånstans i lagboken om att man är tvungen att följa trafikrytmen. Kolla på tyskarna. Så fort det blir fritt så viker dom av åt vänster eller trycker plattan i mattan för att komma ifatt övriga. Om vi i Sverige skulle funka likadant (inom vissa ramar med hastigheten) så tror jag att köerna skulle bli kortare och något snabbare. Men det e bara en tanke, kommentera gärna, Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Tycker du tyskarna är föredömliga bilister? Jag tycker iaf de är usla på att hålla avstånden. Kör man på småvägarna (ej autobahn) så ligger bakomvarande bil 2-3 meter bakom och tuggar på kofångaren! Och skulle man själv lämna 20-30 meters avstånd till framförvarande, så tar det inte så lång stund innan det kommer någon och trycker sig in emellan!! / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Pedalen: citerar väg trafik kunngörelsen: "14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. 15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet 1. inom tättbebyggt område, 2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena, 3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen, 4. där korsande fordonstrafik kan förekomma, 5. i skarpa kurvor, 6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd, 7. vid risk för bländning, 8. vid möte med andra fordon på smala vägar, 9. vid halt väglag, 10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning, 11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen, 12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen, 13. där vägarbete pågår, 14. förbi en olycksplats, samt 15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk. 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning." Som synes är det paragraf 16 du gillar ( tänk dock på att man också skall uppfylla paragraf 14... och alla är ju inte rutinerade vägriddare som vi BMWägare...*L*) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.