AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
633

Fjärderbensbussningarna slut?

Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
tjena!
sen ja satt på mina s-däck för en vecka sen så har ja fått obalans i framvagnen IBLAND.
ibland e de hur mkt obalans som helst o ibland e de helt perfekt.
när jag kör över ex kullerstenar så slår de lite i framvagnen.

körde i ett potthål för några veckor sen och undrar vad som kan ha tagit skada?

kan de vara fjäderbensbussningarna???
pe
554
perf
320xd e91 -09
Kolla styrlederna
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
om de skulle vara styrleder borde jag inte ha obalans hela tiden då?
hade så på min förra kärra!
tänkte eftersom de slår lite när jag kör på gropig väg...

om de nu är styrlederna?! är de nånting man byter själv eller e de trångt o bökigt...???
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Vad menar du med ibland, vid vissa hastigheter eller vissa dagar...))

Kan vara många saker som kan påverka men om det har blivit efter sen du la på sommardäcken så är nog problemet just dom, Centrerar dom på navet??? mycket viktigt!
Kolla balansen i dom och samtigt om någon fälg är skev!

Obalansen kan även bero på att däcken får ståplattor, och då blir dom platta nertill, så när man sen börjar köra så skakar det och försvinner efter en liten stund!

Men även många andra saker kan påverka!

///Magnus
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
E21:... de vibrerar ibland oavsett fart... men oftast när ja åker efter att bilen har sått ett tag tycker jag..
däcken e monterade iår så balanseringen tvivlar ja på... åkte i gropen me v-däck. så har inte pajat fälgarna....
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Troligen s.k stålplattor då, kan bli så på vissa däck, när man kört så däcken blivit varma (det blir dom av normal landsvägsfart!) och sedan ställer bilen över natten el. dyl så bildas det en platta på däcken som sedan skapar vibrationer när man börjar köra igen!
Tror för egen del att det har att göra med stommens uppbyggnad i däcken, för vissa däck får aldrig ståplattor medans andra är med känsliga.
Ett styvare däck med starkare däcksida brukar lättare hålla formen och inte deformeras av bilens tyngd och förbli så när man börjar köra!

///Magnus
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
E21: så de kan vara så simpelt... men de kan låta lite lågist för vibrationerna kommer endast när bilen stått över natten eller under arbetsdagen... sen efter ett par kilometer börjar de bli bättre.

första ggn i mitt liv ja kör med helt nya däck oxå... kanske kan va de...

kör med dunlop SP sport MAXX eller va dom heter... nya e dom iaf....

tack för svaret. nu känner ja mej lite lugnare ....
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, jag säger inte att det ÄR så men det är mycket troligt, och har du köpt nya tycker jag du ska åka tillbaks till däckverkstan du köpte dom och låta dom kolla upp så det inte är något sommfel i däcken eller obalans.
Faktum är att om man monterar ett däck på fälgen och balanserar det och sen monterar på bilen, kör några mil och då naturligvis belastar däcket så "sätter" det sig på fälgen och bör då igentligen balanseras om för att vara perfekt, men inga däckverkstäder erkänner detta för då skulle dom få så himla mycket balansjobb av kunder som köpt däck!

Åk tillbaka och be dom kolla balans o skevhet på däck o fälg, så har du gjort vad du kan, och däcken får en bättre förutsättning att fungera med balanseringen utförd efter att däcken har satt sig!

Sen om det är något mer fel på din framvagn är svårt att säga via internet, kan så vara om du kört ner i en grop!

///Magnus
Jag upplever exakt samma problem som Toiny.
Har balanseat om två gånger och det håller crika en vecka sen kommer vibrationerna tillbaka oftast när man kör iväg på morgonen. Lite slalom körning brukar göra susen för min del men ibland hjälper det inte.
Jag har också haft det som teori att däcken bli platta när dom har stått över natten. Detta är andra säsongen jag rullar på mina Goodyear F1 GSD-3. Intressant att du rullar på Dunlop som ägs av Goodyear och kanske tillverkas i samma fabrik.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
Harris_85:

"kul" att man inte e ensam om saken.
vet nu iaf vad som e felet på min..
anledningen till obalanden IBLAND e p.g.a glappande styrleder...
så dom skall bytas. fick upp bilen och kollade..

kolla så inte dina e paj me.
550:-/st på bmw.
borde man byta själv.
jag gjorde inspec 2 för 100mil sen och allt i framvagnen var OK enligt mekanikern.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
ok.. kan dom ha missat de tro-... för ja besikta min för inte alls länge sen o de såg dom inte där heller av nån anledning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.