AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.742

Cabproblem..nån som vill hjälpa?

Sida 1 av 2
Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
Nu har jag tröttnat på den här förbannade elcabben...
Den är helt död och har varit det sen jag tog ut bilen nu efter vintern. Händer inte ett skit när man trycker på knappen. Hade samma problem förra året men då var det 20A-säkringen vid batteriet som behövde bytas, trots att den va hel =)
- Nytt batteri
- Alla säkringar hela och bytta för säkerhets skull
- Motorerna i rätt lägen

Vad ska jag göra? Nån som är duktig på sånt här i Jönköpingstrakten eller kan tipsa om nån?
m3turbo
har du kollat kontakten till bagage luckan...

är den defekt så tror den att bagageluckan är öppen,
och går isåfall inte att öppna/stänga!

mvh
helauto eller halvautocab?
Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
helautomatisk
brytaren till bagageluckan är hel

jag antar att bilen måste lämnas in för initiering? alltså kopplas upp mot servicedator och nollställa cabdatorn eller nåt?
Je
36
Jeppe på berget
740 D F01 2010
X3 3,0 D -06
328 AC Schnitzer cab -96
Jag har halvautomatisk cab och har varit tvungen att "hjälpa den" med handen för att den skulle cabba ner. Lämnade in den på BMW och de gjorde en initiering samt smörjning. Den funkar nu helt perfekt. Kostnad ca 700 kronor (svårt att vara exakt eftersom jag gjorde det i samband med service.
Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
bmw vill ha 900:- för jobbet
hydro i nässjö (bmw-verkstad) vill ha 300:-
jalle
Tjena!

cabben går att initiera själv , men pga. åderförkalkad skalle minns jag inte hur man gjorde=) ,jag fixade min i höstas.
pratade med en mek på Novation i Uppsala. Det enda jag gjorde
var att hålla in "Cab-knappen" . Men vilket läge tändningen skulle vara och hur länge man skall hålla in knappen minns jag tyvärr inte!

hmmm...
Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
Göra det själv?
Skulle vabra om nån kom på exakt hur innan onsdag...
BMW påstår iaf att man måste koppla upp den mot datorn.
så här ska du göra..

Länk

lycka till!
Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
Hur cabbar jag ner manuellt?
kolla länken!! spaken under baksätet frigör motorerna.. sen är de bara å fälla.. mkt nöje :)
en fråga till dig som har helautocab.. den 10poliga kontakten som går till kontrollenheten (sitter under vänster högtalare i baksätet) de 3 kablar som e anslutna till denna, vilka färger har dom?? lustig fråga kanske men har bytt från halvauto till helautocab.. tråkigt nog får ja inte ihop de sista.. bara dom kvar skulle va bra om man fick färgkonfigureringen.
Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
bara att fälla? hur lossar jag caben framtill då?
ska kolla kebelfärger på onsdag när jag demonterat lite...
de finns en liten plastlucka längst fram mot fönstret. pilla bort den så finner då en insexskruv... bara ta fram skruvdragaren å köra alt. manuellt men de e ett jävla göra. vore guld om du slängde ett öga på kablaget...ta bara bort sidoskyddet (krävs inga vektyg..bara å dra till lite)så ser du boxen med kablaget.. e den mittersta me 10 stift å 3 kablar..
Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
skruvdragaren?
lång skruv eller? =)
ska kolla kablarna...
Ro
108
Rojjan
-96 M3 3.2 Coupe
-69 Camaro SS
tog ett par kort på kablarna nu förresten
men det är svårt att se vilka kablar det är ändå
ingen skruv direkt.. utväxling till motorn.. tror de e en "4" insex.. ta en bits och lämplig hållare.. sen e de bara å köra tills caben kommit en bit upp ca 20cm.. sen fäller du manuellt. skicka gärna bilden till carlssonj@hotmail.com e du snäll.. glöm bara inte att dra i i spaken under baksätet innan du börjar.. ring 0703425156 om de skulle va ngt.. /johan
bmwdr
Finns här någon här som vet var man kan ladda ner fler schema till bmw, tex elektroniken och cabben, hur man ställer in den osv... Helst med biled, på svenska kan jag väl bara drömma om?? eller???

Mvh Daniel

Vinden i nacken en skön sommardag ;)
lite engelska är bra för allmänbildningen :)

Länk
bmwdr
Tackar! Men finns det typ ingen gör-det-själv handbok på nätet?? Ingen som vet???

Mvh Daniel Ordf E36

Vinden i nacken en skön sommardag ;)
ETK och TIS har du dom?? bmw,s rep och reservdelslista..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.