|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag ska hjälpa min bror att importera en bil från Luxemburg nästa helg. Vi har blivit erbjudna att låna ägarens skyltar. Vad är det för ägarhandling vi behöver ha med oss hem, vad det heter den och vad står det på den? Tacksam för svar!!! /Simon | |
|
Hej! Luxemburg är så pass ovanligt att importera från att jag inte har detta i huvudet. Jag ska kolla på jobbet på Måndag vilka handlingar som behövs... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Toppen! /Simon |
|
|
Det är inga konstigheter alls. Det enda som behövs är registreringsbeviset (Carte d´immatriculation) i original. Det finns två utförande, ett äldre och ett nyare, båda går bra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Toppen. Har ringt till Luxemburgs bilprovning idag och kollat hur det går till, verkar nästan identiskt som i tyskland, med skillnad att man betalar 150 euro för skyltarna, skickar man tillbaka dem får man 105 Euro tillbaka, coolt! Återigen toppen tack för visat engagemang! /Simon |
|
|
Vad är det för bil? Mvh |
|
|
Ford Mondeo V6 01:a Min bror är inte speciellt bilintresserad och har behov av en stor och modern kombi med "svensk" utrustning, dvs det som är kinkigt när man ska sälja vilket denna har. /Simon |
|
| Vill bara lägga in ett varningens ord här. Det går inte lika geschwint i Luxemburg som i Tyskland. Va berädd på långa köer och märkliga öppettider. Kolla innan! | |
|
Hej arven, tack för varningen. Har ringt ned och pratat med dem på motsvarigheten till bilprovningen i Luxemburg, det ska gå på 4h iallafall. 40 bilar exporteras/månad från Luxemburg enl den jag pratade med. I Tyskland kan det vara lite konstiga turer ibland med tycker jag, t ex blev min kusin tvungen att skaffa ett tuvintyg 2002, det kravet togs bort 99 i Sverige om jag minns rätt. Som tur var skulle exportregistrering ingå i priset på bilen, så handlaren blev måttligt glad...men inte sur på oss såklart. Vad är det som kan strula, hur gör man för att förbereda sig bäst? Söljaren i Luxemburg har kollat öppetiderna, avsikten är att hänga på låset en morgon. Borde kanske underlätta? /Simon |
|
| Yes, häng på låset. Har en polare som tog ner en svensk bil hit och då blev det strul med svenska försäkringsintyg, men har ni en säljare som hjälper er så borde det inte vara några större problem. | |
|
Verkar som att man exportförsäkrar bilen ifrån Luxemburg. Säljaren är Dansk och förstår/pratar bra svenska/engelska, så det ska nog lösa sig. Återigen, tack för rådet! /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.