AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
662

E23 728iA har startproblem..

För nån vecka sedan så märkte jag att min 728IA -79 då den var kall ryckte kraftigt vid gaspådrag. Det gick över då den blev varm. Men sedan "spred" sig problemet även då den var varm, och i måndags gick det till sist inte att köra alls. Om bilen skakade till (t.ex då man kör över en järnvägsövergång) eller om man svängde kraftigt dog den, men startade omedelbart igen. Men efter det så är den oerhört svårstartad, den kan plötsligt hoppa igång, motorn rusar upp i 2000 varv, ligger så i 5 sekunder innan den plötsligt tappar kraften och börjar hosta, sen dör den. Följande delar är utbytta:

- Fördelarlock
- Rotor
- Bränslepump (2 ggr)
- Tändspole

Jag kollade gnistan då bilen inte startar och den ser bra ut, således verkar problemet vara på bränslesidan. Någon som kan komma med tips?
Någon som kan ge tips?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollat luftmängdsmätaren?
Hur ser stiften ut?

Mvh Janne.
Jag provade luftmängdmätaren så gott jag kunde på lunchen.. Hur är det med gasspjällspotentiometern? Brukar den gå sönder? Så fort jag gasar till så dör bilen, kanske int eomgående men efter några ryckningar och hostningar.
Stiften har jag inte kollat.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Går bilen bra alltid på tomgång men "falerar" vid pådrag då finns säkert möjligheten att den "potten" inte är så kurant mm,mm.

Mvh Janne.
Ma
65
Made by Germany
323 -79 "rally"
323 -79
745i -81
745i -84
745i -85
M7 -85
Jag hade ett liknande problem på min första 745.Och det visade sig vara dålig kontakt på luftmängdmätaren!

"Lycka till"

Mvh Uffe
Bilen går inte alltid bra på tomgång heller.. Den kan plötsligt dö.. Men oftast sker det då jag gasar.. Nu kan jag inte ens röra bilen två meter framåt... Den dör direkt... SKa kolla kontakten vid luftmängdmätaren..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.