|
|
|
|---|---|
|
Min E28 518i spikar en del, speciellt då motorn är kall. Vad rekommenderar ni att se över först och främst? Det börjar bli dags att lämna in för service snart iochförsig, men är det något som man generellt sett brukar se över om motorn spikar? //Jossan | |
|
Kolla tändinställningen först Kör du på 95 eller 98 oktan? |
|
|
Okej, hur kollar jag den? Kör på 95, kanske vore idé o prova 98? Tack för ditt svar..! |
|
|
Kolla tändkablarnas/fördelarlockets/rotorns kondition till o börja med...byt suspekta delar:-).Om ingen förbättring så byt tändstift,kostar inte mycket!!Har för mig att även tändkablar/fördelarlock/rotor är billiga o kan om så önskas köpas hos Biltema,då ännu billigare...Om jag förstått dig rätt så har bilen börjat med detta beteende först nu,o har den funkat tidigare så e de inte så troligt att tändningen förskjutits men chansen finns ju....Tändningen ställs in med hjälp av en "tändlampa",kort förklarat så vrider man på fördelaren tills märket på "svängnings-dämparen" är i fas med ett märke på en kåpa...Fast det kan ju va så att 518i -97 har Motronic o då går tändningen INTE att ställa... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Om tändningen står fel brukar motorn spika speciellt vid lågt varvtal och mycket gas, gör den det? Testa att tanka 98 och se om det blir bättre, isf är det troligen tändinställningen. Förresten, är du säker på att ljudet är spikningar och inte något annat? |
|
|
Tack för svaren..! Japp, det är solklart att den spikar...går inte att ta miste på. Det stämmer väldigt bra att det är värst vid lågt varvtal och vid mycket gas, så det kanske vore idé att se efter tändinställning. Frågan är väl om jag vågar mig på det, är det väldigt krångligt? Tack än en gång! :-) |
|
|
Jag tror att det är dags att byta bil. Motorn spikar c-lås krånglar,och jag tror du hade peoblem med rattlås också!! Så bytt skiten!!! |
|
|
civ98ssu: Ehm..ja du, visst finns det saker att åtgärda på "skiten", men på vilken bil finns det inte det? :-I Rattlåset har jag aldrig haft något problem med, så då är det ju hela TVÅ saker du räknat upp, varav åtmistone en av dom inte är så "big deal". Känns inte som om det är anledning nog att byta en för övrigt fin bil... Tänker du efter vad en bil kostar (som då skulle vara i bättre skick än denna) så inser du nog ganska snart hur dumt ditt förslag är. Överflödigt inlägg? Jajjemen... |
|
|
Kan bara säga att 518i spikade friskt redan när den rullade ur hallen så du är långt ifrån ensam om detta prob.Tror att jag haft 4st 518 3 av dom spikade om inte nedväxling gjordes,som nån sa tanka 96,98 det blir bättre samt plåga ej motorn på låga varv. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.