|
|
|
|---|---|
|
Vad är rekommenderat oktantal att köra en 525i -89:a på ???? Har ingen instruktionsbok tyvärr, så jag har inget att gå efter... | |
|
Kör på 95 oktan du, det är helt okej och riktigt och rekommenderat från BMW. Det går att köra på högre oktantal (98!) också naturligtvis, men vinsten är så liten i effekt att det inte ens märks, och den kostar ju lite mer! ///Magnus |
|
|
Eftersom den motorn inte har knacksensorer, är det ingen effektvinst med högre oktantal än det som tillverkaren anger! Dvs. kör på 95 oktan i den motorn om du inte hör att den spikar. Äldre motorer kan ha en del beläggningar i förbränningsrummen som gör att kompressionen ökar och då kan motorn börja spika pga att oktantalet blir för lågt för detta förhållande. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den brummar skönt på 95 oktan....var bara rädd att det var för dåligt, men då verkar det ju frid och fröjd....trevliga maskiner det här, by the way..... |
|
Shogo |
Jag upplevde att min bil gick jämnare på tomgång med 98 oktan än 95, körde varannan tank ett tag, prestandamässigt var det dock ingen skillnad. Drog lika mycket soppa också. Bestämde mig för att fortsätta köra på 95 oktan efter det lilla "testet". Vet andra bilar som det gör stor skillnad på dock, tex Saab turbomotorer, uppskattningsvis 10-15hk om man gör en korrekt utförd adaption. |
|
Jo, på turbomotorer med knacksensorer kan det vara ganska stor skillnad. På sugmotorer med knacksensorer är det liten skillnad. På sugmotorer utan knacksensoer är skillnaden minimal eller existerar inte alls. Däremot skall man aldrig köra en motor på för lågt oktantal (lägre än vad tillverkaren anger som lägsta oktantal), särskilt inte motorer utan knacksensorer. Då kan de spika och bli förstörda rent mekaniskt i förbränningsrummen och ovansidan av kolvarna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok, tack för all info..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.