|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW-freaks! Jag har en BMW 535-89 med automatlåda. Har fått ett konstigt missljud som verkar komma från konvertern eller svänghjulet. Skrapande, rasslande ljud, endast på tomgång. Höjer jag tomgången till 900 rpm så försvinner d. Låter typ som om startmotorn ligger o "gnager" på startkransen eller nåt annat som tar i. Fast jag har blockat bort startmotorn o kollat o d såg inte ut som den har tagit i. Kan d vara konvertern som låter så? Den växlar hur fint som helst o går kanon annars... Mycket tacksam för svar! Min E30: Länk | |
|
Kommer ljudet när du har P/R/N/D i? Min E32 har ett skramlande ljud när bilen är varm och man står still med D eller R i, på P och N är det tyst. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
D låter bara när den ligger i D eller N på min... Kan komma lite missljud på D när man bromsar precis innan man står helt stilla. Min E30: Länk |
|
|
Ingen som vet? Har ingen lust o riva av lådan i onödan o byta nåt som inte e kasst.... Min E30: Länk |
|
| Kan vara att det lossnat någon vinge i turbinen..jag råkade ut för detta med rassel i automaten till slut tvärstannade den då hade det mesta som kunde lossna i turbinen gjort det..men är du säker på att inte startmotorn är slak i återgången så att drevet inte går tillbaka helt utan bara ligger och småskaver mot starkransen | |
|
Jag kunde inte se nånting på startkransen när jag plockade av startmotorn iaf. Jag kan ju testa o skruva av startmotorn i morgon när jag har motorn igång o se om d tystnar då. Om d nu e så att d har lossat en vinge i turbinen, räcker d då med att jag bara byter konvertern eller måste jag byta hela vxl? Jag har inte kört speciellt länge med d här oljudet... Min E30: Länk |
|
|
Det syns troligen inte på startkransen utan du måste kolla på startmotorn..jag hade det felet på min förra sommaren då hade startmotordrevet blivit nernött i framkant men det syntes just inget på startkransen..om du skulle ha fel i turbinen så räcker det att byta bara den..jag fick dessvärre renovera hela lådan för det hade kommit in spån min turbin lät som en skallra när man skakade på den lådan var en GM ..det jobbiga är ju att ge sig på lådan så kanske det inte är något fel på den..lådan på min GTO har ett litet dunkande för sig ibland när man står still med växel i..men det är lika illa där med att gissa sig fram allt kostar ju stora pengar idag Ps. Du känner även på din startmotor om du tar i Bendixdrevet om det är slappt eller kärvar i återgången |
|
|
Okej, tack så mycket för tippsen. Jag har inte hunnit plocka av startmotorn än. Får kolla på d imorgon o se om jag blir tvungen o byta konverter eller ev konvertera till manuell. Min E30: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.