AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.542

min bil blåser ut allt vatten

Hej.I dag när jag kom hem från jobbet märkte jag att det bubblade och läckte vatten från locket på expansionskärlet.Först tänkte jag att råkade hälla på för mycket kylarvätska igår då bilen inte stod helt rakt.Så jag testade bilen igen ovh var och tankade och när jag kom hem så var det dags igen.så fort jag sta´nnar på tomgång så blåser den ut allt vatten igen.Tempmätaren stog nu lite högre en normalt så jag fick fylla på 3 liter igen och testkörde och samma sak hände.Jag vill inte påstå att bilen kokar för kylarvätskan är bara ljummen när den kommer ut och som sagt tempmätaren har inte varit nära rödmarkeringen.Nu börjar jag bli deppig jag som köpte 17 tums fälgar och allt i går och så kan man inte köra.Vad kan felet vara

Hälsningar Jimmy
har du provat att lätta på luftskruven vid expan kärlet?

annars får du prova att lufta ur.
Får testa att lufta systemet.Man försöker tänka optimistiskt att det inte kan vara något allvarligare fel när inte motorn kokar.Men det är jobbigt när man måste ha bilen till jobbet och man inte hinner ev fixa det förrän till helgen.Tur att man får låna firmabilen.Den raketsnabba mazda b2000.Syclone robban får se upp
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag hade ett liknande probelm och då var det kylarlocket som inte var tätt. (Kylsystemet står normalt under tryck och då kokar kylvattnet vid en högre temperatur)
Testa alltså att byta lock/expansionskärl innan du river något värre.
I dag har jag svårt att vara optimistisk.Hällde på en liter och körde lite och lite vatten strömmade från expansionskärlet men det mesta av vattnet försvann in i motorn.Så både vatten och olja försviner såpårlöst på bilen.Oljan ser också misstänkt tunn ut den droppar lite väl lätt från stickan.Detta gör ju att man börjar misstänka att toppen gett med sig.Suck när man äntligen bytte upp sig så är det bara krångel hur man än tuktade sin skabbiga 518 så gick den alltid som en klocka
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det enklaste är att låta en bilverkstad mäta om det finns koloxid i kylsystemet, då får du klart besked direkt.
FAF
DanneR
Ja har nogg de bästa svaret av dem alla .. Toppen är skev eller sprucken! hade de i min 735a

Daniel
Ja fy fan.Men då jag köpte bilen av bilfirma för 2 månader sedan så har jag faktiskt ingen lust att betala detta.Det är iallafall inte orsakat av mig då den sörplat olja hela tiden
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Om oljan är vattenblandad blir den gråvit, är den fortfarande brun-svart så är det ok.
Ryker den vitt från avgasröret när motorn är ordentligt varmkörd? (Alltså inte bara vanlig kondens strax efter kallstart). Går den fint på tomgång eller misständer den på någon cylinder?

Åk annars till en verkstad och be dem provtrycka kylsystemet, det är inte så dyrt....typ några hundralappar.
Nej gråvit är inte oljan däremot så är den tunn som symaskinsolja ungefär.Tomgången är lite orolig på den.Man kan ju alltid hoppas på det bästa.Har hört talas om konsumentköpslagen.Gäller den alla bilar man köper av bilfirma eller drar man en gräns vid en viss årsmodell.Har hört olika bud om detta
TobbeBMW
Du säger att vattnet försvinner spårlöst, om du öppnar locket på expansionstanken när bilen är varmkörd, råder det ett högt eller bara "normal" tryck därinne? Jag hade problem med toppen på min förra bil. Det finns en del möjliga scenarion:
1. Vattnet läcker in i oljan - oljan blir vitgrå, bilen ryker mkt.
2. Kompressionen går ut i vattnet men vattnet når inte oljan - oljan normalfärgad, vatten försvinner, högt tryck i kylsystemet, bilen går varmare än normalt.
3. Båda av ovanstående.

På min förra bil hade jag "2:an"

Finns ett enkelt sätt att kolla om kompressionen läcker ut i kylsystemet.
Kör bilen normalvarm, stäng av motorn, skruva av locket till exp.tanken.
Toppfyll exp.tanken, starta bilen och ställ dig och titta på vattnet i exp.tanken.
Kommer det minsta lilla luftbubbla i exp.tanken så kommer kompression in i kylsystemet= scenario 2 :-(
Kör ca en kvart för att vara 100% säker, men det ska inte komma några bubblor om du har ett korrekt luftat kylsystem.

Hoppas att du klarar dej, mej kostade det 10.000:- att fixa
Jag är helt säker på scenario 2.Man behöver inte stå alls länge med motorn i gång bara några minuter innan det börjar bubbla kraftigt i expansionskärlet.Ser hur 1000 lapparna flyger i väg.Det blir till att plocka fram min 518 igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.