|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tyvärr missade jag både första Z-mötet vid Brostugan och förarträningen på Tullinge förra helgen, men än är sommaren ung -- nu är det bara en eller två veckor kvar innan bilen blir klar! :-) Bilen i fråga är alltså en safirsvartmetallic M Coupé -02:a med S54-motorn från E46 M3 (enda exet i Sverige?). Syftet med bygget är att få till en vass gatbil som tål ett och annat banbesök under sommaren. Bilen är en ren hobbybil. Följande sitter nu på plats: - AC Schnitzer ShortShift-kit (kortare slag på växelspaken) - AC Schnitzer Sport chassiekit (sänker ca 30 mm) - Autowerks pedalsats i aluminium (racelook :-) - Bimmian Solaris vita blinkerslampor (clean look :-) - DMR S54 Sport Mode-modul (vassare styrning av den elektroniska gaspedalen) - ITG luftfilterinsats (skeptisk till CAI trattfilter) - Kelleners ECU-uppgradering med ommappad styrprogramvara (max 8.000 rpm :-) - Kelleners rostfritt sportavgassystem (4 x Ø 70 mm ändrör) - Kelleners stålomspunna bromsslangar (stummare känsla) - LeatherZ autodimmande kupébelysning till fotutrymmet (mys-pys :-) - LeatherZ dörrsidoarmstöd i svart skinn (liten komfortdetalj) - MH-GTR bakaxelmodul med 3,46:1 i utväxling (mot original 3,15:1; toppfart sänkt till ca 260 km/tim, men accelerationen förbättrad ca 10% :-) - Michelin Pilot Sport PS2 225/45 fram resp. 255/40 bak på original BMW Style 40 Chrome Shadow-fälgar 7,5 x 17" fram resp. 9 x 17" bak (viktmässigt ok, gillar originalstuket med lite lätt sleeperattityd... :-) - Rogue Engineering ClutchStop (underlättar snabbare växlingar) - Strong-Strut CL fjäderbensstag fram (svartlackerat i aluminium) - UUC Pedal Bushings (förstärkta pedalbussningar) - UUC Tranny Mount Bushings (förstärkta växellådsbussningar) Följande är på gång: - Axxiss Deluxe Plus bromsbelägg (ung. som original fast dammar mindre) - Hubcentric 10 mm spacerplattor (ren och skär estetik -- och kanske lite bättre väghållning... :-) - Recaro Pole Position racestolar i svart skinn (har kommit, väntar bara på saknade glidskenor) Följande har jag lite grand i åtanke men ligger lågt med tillsvidare: - Kelleners racekamaxlar (betydligt vassare på höga varv men helt ok på låga varv) - Kelleners racekatalysatorer - MH-GTR bromskit (Porsche-ok, slitsade E46 M3-skivor, egna adaptrar) - MH-GTR lättat svänghjul i aluminium (ca 8 kg mot original ca 13 kg) - Revozport motorhuv i kolfiber (original är tyvärr i tung stålplåt, har dock ej exakta viktuppgifter) - Strong-Strut Butstrut fjäderbensstag bak (kan behövas om man plockar bort rollon för att spara vikt... :-) Efter ECU-uppdateringen lämnade motorn 350 hk på rullande landsväg (innan 333 hk, mot officiellt 325 hk), och med avgassystemet och luftfiltret skall det ge ca 355-360 hk. Med racekammar på plats bör effekten ligga på minst ca 370-380 hk, med lite tur ännu mer :-). Vridet är inte uppmätt än men bör i nuläget ligga på åtminstone ca 380 Nm (mot original 365 Nm). Tar gärna emot frågor eller synpunkter på bygget! :-) -- PS! Följande har blivit över, om någon skulle vara intresserad: - AC Schnitzer Short-shift växelspaksknopp (passar alla manuella BMW) - AC Schnitzer Sport chassiekit till E46 M3 (har bara gått 710 mil; sålde bilen i förra veckan) - BMW Business Cassette-RDS-spelare - BMW CD-växlare - BMW M Coupé sportavgassystem (bakre ljuddämpare med 4 x 63 mm ändrör) - BMW M Coupé sportnjurar (både ramar och ribbor helsvarta) - BMW M Coupé stötdämpare och fjädrar - BMW M Coupé svart inynsskyddsrollo - Kelleners stålomspunna bromsslangar (fick ett par för mycket) - Strong-Strut CL fjäderbensstag fram (silverlackerat i aluminium; felleverans) | |
|
Har mailat dig ang en del som blev över ;) /Johan |
|
|
bilder?? //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Emm: Ser ut att bli ett trevligt projekt att ta hand om:))du måste komma med bilen till brostugans Bmw CS träffar snarast Ps.vad fick du för bilen?mejla mig privat om du vill tack/s |
|
|
Jag har också mailat dig ang. en del jag är intresserad av. /Magnus |
|
|
LeatherZ autodimmande kupébelysning till fotutrymmet och LeatherZ jättecustom belystknopp med damask i Estorilblått och Svart bicolor har ja med, fick dom i vintras. =) Hade en del diskussioner med Andy, visst e han jättetrevlig! Bin bil verkar bli en riktigt trevlig! |
|
|
Emm: Hva er max rpm originalt? 7600? Det er jo 8000rpm på E46 M3... kool bil forresten!! Grattis! |
|
|
Svebba: Bilder kommer så snart jag hämtat ut (och tvättat) bilen från verkstaden :-) Starre: Du har mejl... 328-Johan: Bröderna Maddux är bra att ha att göra med -- i likhet med de allra flesta amerikanska Z3-tillbehörsleverantörer, jag har väldigt goda erfarenheter från nästan samtliga köpställen. Tyskarna däremot är jag besviken på, dåliga att svara och sena med leveranserna :-(. Kongen: Z3 S54 original 7.600 rpm, nu 8.000 rpm; E46 S54 original 8.000 rpm, efter Kelleners ECU-uppgradering 8.200 rpm. Egentligen ingen "invärtes" skillnad på Z3 och E46 S54, men Kelleners ville vara på säkra sidan med tanke på original rpm. :-) |
|
|
Emm, Jag ser att projektet går frammåt. Ska bli kul att se den färdig! :-) /RS2 |
|
|
emm: såg bilen din i hallen igår när jag hämtade min igår ( antar att den svarta M coupen var din. hade dock inte tid att titta närmare. intresse anmälls för strongstrut. mailar snart. jasså du tog bort insynnskddet. har du något där i dess ställe? |
|
| Z3c 4 ever: Du har mejl... :-) | |
|
fick den. tar du bort insynnskyddet helt eller ersätter du den med nåt? |
|
| Jag har bytt till ett likadant fast med lastnät i stället. Vill man köra bana kan det dock vara en bra idé att plocka ur det, då det väger en hel del, och sätta dit ett bakre fjäderbensstag i stället (Strong-Strut Buttstrut sitter dock inte upptill på fjäderbenen i kupén utan nedtill på fjäderbenen under bilen). | |
|
men insynnskyddet sitter inte på fjäderbenen, den sitter längre fram i coupen. dock fyller nog samma roll. Jag tänkte att kolla med en plåtslagare om han kan få fram ett stag i aluminium som passar in där insynnskydet satt. det måste alltid vara lättare att göra beställning för fler. är du oxå intresserad? någon annan? |
|
| Nja, jag kör nog mestadels med insynsskyddet i, extravikten till trots... | |
|
En fråga... Toppfart SÄNKT till 260 km/h...????? Varför går du på en 3,46 utväxling när du har 3,15 original??? Skulle kanske tatt en 3,72 istället... Bara en tanke. Vad kör du för ET då? 0-100? Bara en liten fråga, inte för att jag bryr mej om såna tider egentligen men kul att veta... Mvh Kimmen! |
|
|
Kimmo: Med original 3,15:1 blir toppfarten ca 285 km/tim, vilket för mig är helt ointressant, jag kommer aldrig att ligga i de hastigheterna. Genom att gå ned till 3,46:1 i slutväxeln förbättrar jag i stället accelerationen genom att vridmomentet flyttas nedåt i varvtalsregistret, och som en bieffekt sjunker då toppfarten till ca 260 km/tim. I USA är det många som kör 3,73:1 och tycker det är toppen, men då blir toppfarten bara ca 240 km/tim, och även om man inte är uppe i de farterna så ofta känns det som att man i alla fall vill kunna greja 250... (plus att man måste upp på 3:an för att komma över 100 km/tim -- det blir m.a.o. ett frenetiskt växlande). E46 M3 har i stort sett identiska utväxlingar för 1:an till 5:an, men i och med 6:an med 0,85:1 så har man kunnat kosta på sig en 3,62:1 slutväxel i stället. (Det skulle i.o.f.s. gå att byta lådan i M Coupén mot den sexväxlade från E36 M3, men det är inte värt pengarna (ca 30 tkr plus moms) på en gatbil tycker jag). Prestanda har jag ingen aning om än eftersom jag inte är klar med bilen och kunnat dra några repor, men så snart den är klar skall jag köra lite finkalibrerade G-Tech Pro-mätningar. Jag *gissar* att 0-100 km/tim skall gå på strax under 5 sekunder, kanske rent av 4,8? På kvartsmilen är jag dock tveksam till om jag kommer ned under 13 sekunder, det blir på håret i så fall (har för mig att original ligger på ca 13,3?). Vi får ta ett litet rejs i sommar när du är klar med ditt värstingbygge (mitt är ju nästan lite mesigt i jämförelse...) -- frågan är väl bara hur pass frånåkt jag blir..? :-) |
|
| En liten kommentar ang. fjäderbensstaget (Strong-Strut Competition Lightweight): Vikten på detta ligger endast på 1,93 kg, alltså ett mycket lätt stag. För de som är intresserade... :-) | |
|
Emm: Var får man tag på det fjäderbenstaget?? Finns det även modell för baken?? /Caspar |
|
|
Så här ser det ut: Länk De har även ett stag till bakvagnen, fyndigt kallat "Butt-strutt"... Det som jag har över är det du ser på bilden ovan, inkl. "large accessory kit", d.v.s. matchande täckkåpor till fjäderbenstornen. Mejla mig gärna om du är intresserad. |
|
|
Mycket intressant!! Kollade in sidan och de har ju en hel del för att göra bilen mer körbar... Något som provat att sätta på Front-Struts, Butt-Struts och Body Brace?? Vore kul att veta om bilen blir mindre mjuk av detta och därigenom mer hanterbar i "normala" farter (=200+) för en M bil... /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.