AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.379

Bensinpump haveri!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Idag skulle jag hämta ut bilen från lackningen och den vill inte starta. Killarna berättade att dom fick inte heller igång den. Startmotor går men det verkar som om besineninte går fram. Bensinpumpen surrar inte låter absolut inget, för den ska väl höras ifrån den.?! Bara bmw hade pumpen till min v8 o ingen annan. Pratade med en vänlig ´bmw kille på bosch service som hade själv en 540 och berättade att han fick beställa pumpen från bmw eftersom det verkar som om bara dom har ensam rätt till dem. öppnade plåtskyddet i bagagen till locket där pumpen ska sitta.
Är det bara att lossa på slangarna och ta bort kontakten och skruva bort locket? sitter pumpen fast i locket eller hur sitter den? Som tur har jag max 15-20liter i den som tur det. Några uppgifter som jag borde ha så skriv ner det. All hjälp tas emot tacksamt.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
tänkte på en sak. Jag backade in släp i fredags och när jag skulle lossa den så hade bilen igång och då hörde jag att den surrade rätt högt där bak och då kan jag tänka mig att det var pumpen som gick på sin sista vers.

MvH Bmw 4-ever
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
om du vill att bilen skall gå tillfälligt så brukar det hjälpa att ta ur pumpen och köra den baklänges med en batteriladdare ett tag så brukar dom fungera igen, min far åkte i 3månader innan den började bråka igen efter att kört den baklänges och jag har även en kompis som bilen aldrig stannade igen efter att kört pumpen baklänges så ibland kan det nog bara vara smuts i den eller om han hade extrem tur bara..

för att få bort pumen så måste du klämma ihop två plastpiggar som sticker ut från fästet runt pumpen.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
jaha ser man domplastpiggarna då?? ska man klämma ihop dem med handen eller med nåt annat? Har läst här lite på forumet om att det kan vara räle till pumpen, men det tror jag inte eftersom dom brukar ge sig någonstans mellan 17-25tmil och min har precis passreat 18. Men jag hittade inga relä på häger sidan under den svarta kåpan!? däremot på vänster sidan med säkringar.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
inga fler tips? Ser man pumpen eller måste man pumpa ut bensinen? var sitter denna relä någonstans? vilken färg är det på den?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
leta på reläet och bygla i sockeln för att röna ut om det är pump eller relä, kan också vara manöverspänningen till reläet som har falerat dvs spänningen från tändningen. kolla hetmailen

///MVH Hasso
Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
du känner piggarna med handen, de sitter i tanken och vi lyckades så bort pumpen med full tank utan problem och då var det första gången vi gjorde det så det är väldigt smidigt.. Bara att dra på den handske och känna sig fram, piggarna är ca 1cm breda och ganska långa så det bör inte vara några problem.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Hade min 540 på verkstan förra veckan för samma fel och det var kabel brott vid kontakten till bränslepumpen under locket inne i tanken. bytte pumpen själv och bilen startade och gick en stund tills jag satte tillbaka baksätet, då dog den igen. Efter det ledsnade jag och lämna in bilen. Pump bytet var väldigt enkelt, leta efter två längre plastbleck som sticker rakt upp en till vänster och en till höger i bilens färdriktning, pressa ihop dom mot mitten av pumpen och lirka upp pumpen. Om du kikar med en ficklampa så ser du hakarna som håller fast pumpen.
/Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Tack för alla svar!! Det ar snällt av er. Ska iväg snart till bilen så vi får se..Hasso du nämnde relät, jag vet fortfarande inte vilket det är. sen som sagt så lät pumpen väldigt högt förra fredag så jag tror på att det är den! Hade du mailat Hasso?? Fick inget iallafall!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
typiskt för hotmailanvändare :))
sällan det kommer fram nått :)
har du ingen användbar mail ?? skicka nått därifrån så kan du få svar.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
testa igen, för jag har inget för tillfället...har haft virus på datorn så dom är inte igån för tillfället.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.