AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.618

Fel utrustning på ny bil - vad göra?

Sida 3 av 3
or
725
oreo
323i -85
Tar leverans imorgon. Har varit inne ett par gånger till för att fota och kolla detaljer kring leveransen och blivit trevligt bemött bägge gångerna. Imorgon kommer min säljare tillbaka och jag hoppas kunna få ut bilen på förmiddagen - ÄNTLIGEN!!!!

//Örjan C
Jirar
Jag fattar inte ens varför du är orolig för att dom inte skulle lösa ditt problem kostnadsfritt?
Till dom som tror att man kan hota firman med att "du har ju inte betalat bilen än" så fattar ni väl att det inte går hem riktigt som vissa tror här.
Man annullerar köpet ,ställer ut bilen i hallen och skriver omg lev.
Svårare än så är det inte för handlarna idag, med tanke på att bilen är rätt het på marknaden så lär den inte stå särskilt länge.
Oreo beställer en ny bil hos någon annan handlare och får vänta i ytterligare 12 veckor, låter inte så smart.
Ditt problem oreo är att du inte kunnat hålla dig tills din säljare har kommit tillbaka från sin semester, utan istället ringt till firman och bett om att få prata med någon, och som det verkar inte kommit till nån som har så bra koll på vad som gäller angående ditt köp av bilen.
Du har säkert varit arg efter det första samtalet med någon på denna firma,sen ringt tillbaka igen för att få ett bättre svar och inte lyckats igen.
Diskussionen skulle du endast ha tagit med säljarn ,inte massa andra personer som inte ens är insatta i vad som hänt.
or
725
oreo
323i -85
jirar:

Jag kan nog hålla med om att jag borde varit litet "coolare" i kontakterna med firman, men det är inte så lätt att hålla masken när man första gången få se den ser att de varit och skruvat dit saker man inte beställt. Det första samtalet var dock inte via telefon, utan en fråga till den person som visade mig bilen. Det var med anledning av hans svar som jag blev litet orolig.. Om jag förstått det rätt så är du säljare och håller på med detta varje dag och då är det lättare att vara professionell kring detta. Detta är första gången för mig och eftersom jag ansträngt mig för att få allt rätt blir det kanske inte helt rätt alltid. Jag tycker att säljarna kunde ha förståelse för detta och helt enkelt hänvisat vidare till min säljare utan att alls uttala sig om eventuella utfall. Verkar inte detta vara ett rimligt bemötande av en orolig kund??

Enligt det köpeavtal som jag har gäller att vid en reklamation godtas endast en rimlig försening (på 2 veckor) vid fel på varan som i detta fall. Några 12 veckors väntan på en ny bil utan att ersättning utgår borde det inte behöva vara om jag förstått de papper jag har rätt, eller hur tolkar ni som handlare detta?

//Örjan C
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är väl inte oreo som ska vara cool, det är väl i så fall säljarna på företaget som ska vara coola! Han handlar ju av företaget och inte av "en säljare".
Istället för att häva ur sig massa korkade kommentarer som "då skruvar vi väl bort den då" så kan man väl bara hänvisa till den rätta säljaren när denna är åter på plats så att säga? Förstår att oreo blir orolig, han handlar ju av en firma och inte av en privatperson som sagt.
Hade jag varit säljare på företaget och kommit tillbaka för att få höra att mina kollegor har retat upp min kund hade jag blivit vansinnig. "Låt mig ta hand om mina kunder i fortsättningen om ni inte kan kläcka ur er nåt vettigt" hade varit min reaktion.

/Anders
Länk
or
725
oreo
323i -85
Har nu varit och fått leverans. Blev trevligt bemött och värmaren fick följa med på köpet! Min oro var alltså obefogad. Högsta betyg till dagens bemötande!

//Örjan C
Deliq
Grattis till nybilen Örjan !!

Så bra att de skötte sig. Jag vet precis hur du känner dig just nu...
Skillnaden mot när jag hämtade min var att då var det snöoväder.

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
or
725
oreo
323i -85
Dennis,

Japp, leende från öra till öra. Motorn är bara sååå grym! Nu skall jag hem om ett tag och käka tårta, som följde med på köpet!! Får väl köra försiktigt hem, då bilen är full med vinterdäck....

//Örjan C
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Grattis Örjan ! Härlig känsla förmodar jag.

Har för mig att det finns en tråd om vilken utrustning din E60 har, men jag hittar inte den. Håller nämligen på att räkna på en E60 530dA, demobil med 143 mil på mätaren.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
or
725
oreo
323i -85
Hoppe:

Tack så mycket och känslan är otrolig - detta har jag drömt om och sparat till länge!

Litet mer info om bilen finns i frilansargalleriet, men bilen har inte så mkt extra utöver std utrustningen - jag tog bara det jag tyckte var prisvärt eller nödvändigt: Metallic, Automat (vill inte ha dieseln utan), PDC, Adaptiva Xenon (otroligt bra ljus på skogsvägarna hemma), Farthållare, Sportratt, Reservhjul, Larm, Stänkskydd, Bagagerumsmatta, Motorvärmare med grenledning och Dubbdäck på original alufälg (134). Genom ramavtal som gav 10%, motorvärmare som monterades av misstag och 20% rabatt på däcken hamnade bilen på drygt 418'. Tycker trots allt att det är rätt så mkt bil för pengarna! Skulle själv inte vilja köpa en demobil då man vet hur de blir körda och att man (ofta) får betala för en massa utrustning man inte vill ha. Fördelen(?) med att köpa en demo är väl att man slipper vänta så himla länge på att få sin bil! Hur som helst - lycka till med ditt räknande!

//Örjan C
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Grattis!
Skönt att det löste sig som vi alla (nästan) tyckte.
Perfekt årstid att få en ny bil. Långt kvar till vinters slask och skit... Enda nybilen jag köpt hämtades ut i slutet på oktober.... inte riktigt lika skönt.
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
I frilansargalleriet var det ja, minnet högst sviktar betänkligt ibland...*suck*

Nu hinner det väl inte hända så mycket på 143 mil. Det som skiljer bilen jag tittat på mot din, är aktiv styrning och utökad klima. I övrigt verkar det vara lika. Hur som helst är det underbara bilar. De gånger jag bytt bil har det varit väldigt korta beslutsvägar. Nya bilar har funnits hemma för omgående leverans, vet inte om jag skulle klara av väntan...;-)

Tror jag köper nya orginal 17" till E39:an så "duger" den över sommaren. Hösten och vintern tar man som en transportsträcka och tar nya tag nästa vår. Sagt nämnda resonemang till sambon, hennes svar; "Vem är det du försöker lura?"

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Gratulerar till den nya vagnen!

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.