AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.619

Fel utrustning på ny bil - vad göra?

Sida 2 av 3
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
M-värmare? En M-stylad motorvärmare alltså! Eller bara extra många watt? :=)

Letar beg. textilmattor till e39.
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
oreo, om det är en el-motor o kupevärmare är det ju inte så stora pengar. Antagligen skulle det kosta dem lika mycket att ta bort utrustningen och återställa bilen.
Självklart bör den inte tas bort och har du inte beställt utrusningen så skall du inte betala något.
Att en kund som köper en sådan bil skall gå och vara irriterad ett antal dagar och över en helg är mycket dålig affärsetik av företaget. De bör ta "kontoristen" i örat. Denna person skall inte uttala sig om affärsangelägenheter. Dessutom bör de kompensera dig ytterligare för de bekymmer detta medfört för dig.

/Ola
Skön, skönare, BMW
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
PS glömde att tillägga:
se till att inte "kontoristen" sätter igång borttagningen innan säljaren kommer hem från semestern.
DS

/Ola
Skön, skönare, BMW
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
intressant kommentar av Harri. Vet inte hur det går till att beställa en bil långt i förväg, men har man inte då redan kommit överens om ett pris eller?Om man sedan får lite extra lull-lull så gör väl det inget, är det inte bara att hämta ut bilen när den kommer och låtsas som om det regnar, eller kan de debitera extra i efterhand? En stilla undran bara?
/Anders
or
725
oreo
323i -85
Sigdarve:

Man har ett skriftligt kontrakt där all utrustning och ett överenskommet pris specificerats. Jag borde väl som du säger ha låtsats att det regnade, men här precis som i många andra situationer så passerar inte alltid alla kommentarer som slipper ut ur munnen hjärnkontoret först ;-)

Sailor:

Kunde förstås inte hålla mig utan ringde handlaren igen igår. Då "min" försäljare var på semester ringde jag till en av de andra, då jag naivt nog trodde att jag kunde få någon form av service där. Det enda jag fick på min undran om leveransens fortskridande var ett kort och otrevligt "du får lugna dig till YY kommer tillbaka från semestern". Eftersom de flesta jag talat med verkar hålla med om att det vettigaste en handlare kan göra är att låta mv sitta när de gjort fel, tänkte jag bara försiktigt kolla med denna säljare om detta (mest för att försäkra mig om att det var "kontoristen" som hade en udda åsikt). Blev helt paff när även försäljaren reptilsnabbt slängde ur sig "då tar vi bort den". Då jag kommenterade att detta skulle orsaka skador på bilen så kom det "det blir inga skador av det". Då påpekade jag att det faktiskt blir skruvhål i spoilern, så kom en sur kommentar "då får vi väl byta den också". Efter att vi pratat en stund till (det var väl mest jag som pratade antar jag) och problemen med min eftermontering av en dieselvärmare kommit upp, lät det som att "de kanske kunde låta värmaren sitta", men att jag fick ta det med "min" säljare när han kom tillbaka. Redan innan jag ringde visste jag väl att jag skulle få ta detaljerna med min säljare, men på något sätt hade jag väl hoppats att bli bättre bemött och få en större förståelse från en säljare, eftersom han borde vara van att hantera kundrelationer kring försäljningar av nya, dyrare bilar. Tyvärr så är väl företagets policy inte sådan att man är trevlig mot alla kunder, utan bara mot de som man själv säljer bilar till och tjänar pengar på.... Känslan jag fick var att de inte har policyn "nöjda kunder återkommer" utan snarare "vi är den enda försäljaren i stan, så kunderna kommer tillbaka ändå" skriven i sin introduktionspärm....

//Örjan C
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det är ju bara sorgligt att läsa om dessa försäljare som uppenbarligen borde ha ett annat yrke. Tycker att du tar upp det med din säljare och hör vad han har att säga.
Att köpa en så dyr bil är ju en sällan förekommande företeelse, om man blir dåligt bemött då är det ju extra otrevligt.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Oreo: Du har faktiskt inte betalt bilen än :)
Om detta är en försmak på servicen hos den återfösäljaren så kan du upplysa dom om att du gladeligen tar dina affärer någon annanstans.

De ska bli spännande o läsa om vad din säljare säger på måndag.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM säljaren tjafsar och sätter sig på tvären, skulle jag snabbt ta kontakt med försäljningschefen eller "storchefen" för verksamheten i den firman och förklara din syn på det hela!
Ett bra talesätt säger ju: "Prata inte med arslet, prata med huvudet!"

Precis som Wendtan påpekar har du det starkaste påtryckningsmedlet som finns mot en vinstdrivande organisation - din betalning som du fortfarande inte har betalat dem!

Många har fått erfara att säljare och företag är oerhört tillmötesgående och lismande ända fram till dess att de har fått betalt. Därefter svalnar mångas intresse ganska snabbtg för att tillgodose kundernas önskemål om det medför kostnader för dem...

Nu finns det givetvis många bra säljare och organisationer som ser seriöst och långsiktigt på sin relation till kunden (som är deras levebröd) och som därför tar hand om kunderna även efter att de betalat! Så man kan inte dra alla säljare över en kam, men i detta fallet skulle jag vilja påstå att den beskrivning du har gett tyder på en ganska "trist" kultur i den firman!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du borde kanske ha struntat i att påpeka att du fått med mer utrustning. Du har en specifikation på vad du beställt och vad du ska betala. Sedan om du fått med något extra så är inte det ditt problem. Du ska inte betala ett öre extra och du ska absolut inte ha en bil med skruvhål i. Som Wendtan sa så finns det inte bara en BMW handlare i Sverige och var inte blyg med att påpeka detta för säljaren om det uppstår prbolem.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilken firma är det ?

/Anders
Länk
Deliq
>Anders S
Novation i Uppsala, det är inte första gången deras försäljare beter sig otrevligt...

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
or
725
oreo
323i -85
Meningen med denna tråd var inte att smutskasta specifika försäljare och ÅF, utan snarare att få en känsla för vad man kan förvänta sig för behandling vid köp av ny bil. Jag ännu inte talat med "min" försäljare om ärendet och vet därför inte utfallet ännu. Det kan vara så att jag gör en höna av en fjäder (har hänt förut...) och det är ju också så att jag ännu inte haft möjlighet att tala med min försäljare som ju faktiskt är den person vid firman som har det slutliga ordet i detta ärende. Jag har här använt denna tråd till att dela det bemötande jag fått i frågan vid mina möten med andra representanter vid firman och för att kolla av vad som jag kan stå på mig och kräva ifall frågan kommer upp till diskussion med "min" försäljare i samband med leveransen. Jag återkommer och uppdaterar när jag vet mer om den officiella och slutliga hållningen i detta ärende.

//Örjan C
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
oreo: du har inte gett din försäljare ens en chans att varken få ta del av dina tankar eller förklara sig utan har tagit denna diskussion här. Gissa vad säljarens reaktion antagligen kommer att bli när han ser tråden du kommer att visa honom som ditt argument? Tänk att du vore säljaren ovetandes på semester och han kunden....Du nämner själv att saker hänt förutom varför skulle då detta vara annorlunda? JAg hoppas detta löser sig på bästa möjliga sätt.
F.Ö. kan jag tipsa dig om 2 olika sätt att eftermontera bränsledriven värmare som fungerar och dessutom ett spårningssystem som funkar på bilar med originallarm.
Trevlig helg
Asken
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
För det första så har Oreo bara förmedlat sin oro här och enligt mig så har han sökt info för att få lite mer på benen om även "hans" säljare krånglar. Inte heller har han nämnt några namn eller firmans placering i vårt avlånga land. Det var det ngn annan som gjorde. Så varför ens tjafsa om att "hans" säljare skall få uttala sig först? Oreo har uppenbarligen blivit otrevligt bemött av två personer på den firman, det skall man inte behöva bli, inte ens om man bara är där för att köpa ventilhattar till sin bil.

Hoppas det löser sig utan överdriven väntan eller extra kostnader för dig!
or
725
oreo
323i -85
Asken:
1. Din första kommentar förstår jag inte. Om man inte skall ta en diskussion kring frågeställningar/problem/orosmoln kring sitt BMW ägande på ett BMW forum, var skall man ta det då? Jag har i hela diskussionen försökt vara saklig och gjort klart att detta är vad JAG uppfattat i diskussionen, att jag INTE talat med min säljare ännu och enbart bett andra BMW ägare om råd hur de skulle hantera den situation som KAN uppkomma i samband med leverans. Vari ligger felet med detta? Skall man inte föra en diskussion med likasinnade kring denna typ av frågor?
2. Denna tråd var aldrig tänkt att visas som argument för säljaren, utan (som jag tidigare påpekat) endast ett sätt för mig att få en känsla för vad som är ett rimligt att kräva IFALL vi inte kommer överens. Att handlarens namn nämndes är MKT olyckligt och det var inte jag som gjorde detta eftersom jag endast ville ha ett mer teoretiskt resonemang kring frågan.
3. Jag vore tacksam för all information du har om hur det går att montera en bränsledriven värmare i E60 med std klima. Varken BMW, Webasto, Eberspächer eller någon installatör jag talat med har kunnat ge mig denna information.

Trevlig helg själv!

//Örjan C
or
725
oreo
323i -85
Hubbe:

Vi satt nog och skrev samtidigt. Tack för ditt stöd! Du har förstått mitt problem på det sätt jag önskade att alla skulle göra det.

//Örjan C
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
1. Det jag säger är bara att det är väl inte mer än rätt att ge din säljare en chans först dsen om du inte blir nöjd ta det här. MEn jag kanske ser det på fel sätt sak samma not my headache.
2. IFALL man inte vill komma överens är det ju bra att ha kontroll annars kan man ju ge försäljaren förtroendet att lösa det. Den försäljare som inte är intresserad av att lösa dina problem är inte värd kallas försäljare:)
3. Du har epost! om du vill ha ett alt till eller info om larm maila mig:)
Mvh
ASken
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att namnet på firman kom upp berodde nog på mig, jag var inte intresserad av att veta vem säljaren (som är på semester) är utan vilken firma på vilken hans medarbetare jobbar eftersom dom verkar vara mindre (för att inte säga 0) intresserad av att hjälpa FÖRETAGETS kund som i detta fallet var oreo. Det dåliga bemötandet från övriga på firman blev således en ny diskussion kan man säga och detta bemötandet kan ju inte feltolkas på något sätt, eller ? Om firman eller säljaren personligen löser felleveransen på bilen återstår att se.
Hoppas det löser sig på bästa sätt och att dom varken ger dig korkade kommentarer i fortsättningen eller en ny, hålborrad bil!

Trevlig helg alla.

/Anders
Länk
or
725
oreo
323i -85
1. Det beror säkert på att vi ser olika på det här med forumets funktion. För mig är det ett sätt att ha kontakt med likasinnade eftersom de flesta i min omgivning är rätt så trötta att höra på mitt tjat om den här bilen = har därför ingen där att ta upp dessa frågor med mer informellt. Det är därför jag inte tagit upp namn på försäljaren mm för målet har ABSOLUT INTE varit att smutskasta någon säljare, då han alltid varit korrekt i kontakterna med mig. Däremot så har jag nämnt att NÅGRA ANDRA vid firman i fråga inte varit helt trevliga vid kontakterna med mig.
2. Jag VILL INGET HELLRE än att komma överens och i många situationer är det ett problem då jag sväljer vad folk säger allt för snabbt. I detta fall har jag lagt så mycket krut på att bilen skall vara helt rätt och därför vill jag kolla upp vad det är vettigt att komma överens om i detta fall också. De i min omgivning som jag pratat med tycker jag är överdrivet petig - "bilen blir ju skadad förr eller senare ändå" och tycker inte att det är ngt att bråka om. Här får jag höra motsatsen och det ger ju en bättre balans på vilken inställning som är vettig att ha i en EVENTUELL konflikt (som jag inte tänkt söka om den inte uppkommer).
3. Tackar så mkt! Skall kolla upp det snarast.

//Örjan C
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Meddela gärna här om hur det löste sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.