AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.617

Fel utrustning på ny bil - vad göra?

Sida 1 av 3
or
725
oreo
323i -85
Nu har min 530d anlänt till handlaren och jag var och kikade på den igår. Döm om min förvåning när jag ser att de skruvat dit en motor+kupevärmare som jag inte beställt. När jag påpekade detta blev kommentaren "då får vi väl ta bort den då". Om det gör detta kommer jag att få en helt ny bil med skruvhål i spoiler, motorrum och kupe pga ett fel som handlaren gjort. Jag tycker att de får stå sitt kast och låta värmaren sitta, eller fixa fram en ny bil utan dessa "skador". Jag vill inte ta leverans av en bil som har dessa skruvhål bara för att handlaren gjort fel! Har jag beställt en ny bil så skall den vara ny och oskadad när jag får den. Vad säger ni, är jag för petig eller?!?

//Örjan C
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade aldrig accepterat att det... du ska ha en ny bil eller få behålla värmaren....

Det är ingen billig bil du har köpt och då ska den vara hel...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Nej du är inte petig! Självklart skall du få det du har beställt. Allt annat är oaktuellt. Du lägger ju rätt mycket pengar på det här.
Antigen skall du ha en ny bil eller så får dom bjuda på motor+kupevärmaren. Stå på ditt ;)

"Bilar jag ägt/äger: 325 + 325 - max laglig hastighet = 540. vill ha!"

Mvh Eivind
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Instämmer helt. Är det nytt ska det vara nytt.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Vad är det för pajashandlare... klart som korvspad att värmaren ska vara kvar och det gratis!

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skuvhål i en ny bil är inte acceptabelt!

Kanske kan ni gå halva vägen var, och du betalar ett kraftigt rabatterat pris (typ halva priset) för värmarinstallationen!?
Handlarens marginaler är rätt höga så de förlorar inte så många kronor på detta och kan få en nöjd kund...

Alternativen är väl annars att de lackerar och monterar en ny spoiler, eller fixar fram en ny bil eller ger dig bra rabatt på bilen med tanke på skadorna som den har.
Jag skulle i alla fall INTE acceptera skador efter en son installation i en splitter ny bil som jag betalar fullpris för!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
oacceptabelt.

Antingen värmaren gratis eller ny bil...

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tala om vad det för sopor till bilhandlare som kommer med dom förslagen. "Då tar vi bort den"... eh, skämtaru eller ?

Ny front eller KRAFTIGT rabatterat pris på värmaren säger jag ! Kompensation för väntetid på åtgärden av deras slarv om du väljer att inte behålla värmaren dessutom!

/Anders
Länk
Fånigt att de ens föreslår att plocka bort den.
DE har gjort fel, då får de stå sitt kast.
Du SKA ha bilen med värmaren kostnadsfritt, något annat hade iaf för mig varit otänktbart.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag tycker inte att halva priset är tillräcklig rabatt, handlaren har ju monterat dit utrustning som du ej vill ha, om han tar bort den så är det ju en massa fula hål lite här och var. Betalar du halva priset så betalar du antagligen mer än vad handlaren betalt för prylarna. Gratis eller en ny oskadd bil. fixar inte handlaren det så avbeställ och köp den ngn annan stans!
li
1.959
liste
535i -89
Antingen ska du ha den felaktiga utrustningen gratis eller till ett MYCKET förmånligt pris - absolut max 20% av materialkostnaden. Att montera bort den är INTE ett alternativ i mina ögon.

Hoppas du får denna sak ur världen så fort som möjligt så du kan börja njuta av din helt nyleverarade pärla! :)
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Antagligen så hade du fått den gratis om du inget sagt.
S kulle dom mot förmodan ha fört upp den på fakturan, ja då skulle du ha hotat med Henning.

Men å andra sidan, vem vill vara förutan en motor&kupévärmare i den svenska vintern?

9,5 månader om året sitter den i monst en timmer före morgonstart, ja kupévärmaren bara 8 månader om året.

"Din Koskenkorva i etern"
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kolla verkligen så att du har fått den utrustningen som du har beställt... jag har hört talas om fall där man tagit betalt för utrustning som inte funnits på bilen vid leverans.... sen när man upptäckt det hela så har man fått köpa utrutningen på nytt...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
oreo:

Jag hade aldrig accepterat detta och giveviss finns det för handlaren få alternativ:

1.De ordnar fram en ny bil med exakt samma utrustning som du har beställt illa kvickt, under tiden ska du ha rätt till en likvärdig bil som du kan åka till och från jobbet.

2.De låter utrustningen vara kvar och du betalar en symbolisk summa för felet som de har gjort.

Du ska inte acceptera ett kontraktsbrott vilket detta nästan är eller?

Den varianten att det skulle ta bort utrustning på bilen och i så fall lev en bil som reglerad går fett bort med en gång.
or
725
oreo
323i -85
Oj, oj, oj! Tack för detta massiva stöd - jag misstänkte väl att det kunde finnas några liksinnade på detta forum :-) Nu är jag styrkt i mitt beslut att stå på mig! Personen jag pratade med hos handlaren igår är nog mer en "kontorsnisse" och ingen av försäljarna. Den säljare som jag köpt bilen av är på semester och kommer tillbaka på måndag. Det skall bli intressant att se vad han har att säga i saken, men han får väl helt enkelt välja mellan att skicka med värmaren gratis eller att beställa en ny bil åt mig + stå för lånebil under väntetiden! Nu vet jag ju att kraven är rimliga enligt expertisen på Autopower!!!!

//Örjan C
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När bilen är klar för leverans kolla upp bilen. Motsvarar den itne vad din beställning skriftligen bekräftad med den utrustning, reklamera varan och ta inte emot den. Om allt detta faller under missförstand i kommunikationen loavsett vems felet är sa är det väl fair att ge handlaren en chans att första att du är missnöjd och ge dem även chansen att rätta till misstaget? Det här är ju en deal mellan dig och bilhandlaren eller hur även om du är besviken:)
Asken
or
725
oreo
323i -85
Asken:

Ännu är jag inte besviken! Besviken skulle jag blir jag först ifall de vill ge mig en bil som, precis som du säger, inte är felfri och motsvarar det skriftliga kontrakt vi har och jag inte erbjuds någon form av kompensation för detta. Eftersom jag nu råkat se denna felaktiga värmarinstallation några dagar innan leverans, kändes det bra att kolla vad andra tycker verkar vara vettigt att förvänta sig av en handlare som gjort detta fel. Av vad jag läst ovan bör jag kunna förvänta mig att få med värmaren gratis, alternativt att de erbjuder mig en liknande bil utan värmare monterad. (Nu vet jag ju var jag skall kolla efter eventuella skruvhål ifall värmare tagits bort innan leverans - det skulle jag ju inte veta annars!) Om man ger sig in i en affärsrelation gäller det att vara så påläst som möjligt innan man väl sitter vid förhandlingsbordet och det är detta jag försöker göra här. Visst skall de få chansen att rätta till misstaget innan jag river upp himmel och jord, och om de erbjuder en kompensation som är lämplig, så kommer jag att nöja mig med detta utan att knota.

//Örjan C
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Känner "någon" som fick med navi på detta sätt, i en 320D touring, UTAN att betala något extra.

Så det är bara att stå på sig. Är Du säker på att felet inte är ditt, så finns det ingen anledning till att Du ska betala för det, om så bara en "symbolisk summa" ? Symbolisk för vadå?

Det är väl ingen trabant med 9års lev-tid Du köpt.

Endast Starres alternativ 1 således, eller låta "felet" följa med utan kostnad.

Mvh
axel
Birka:

Vad jag menade med symbolsik summa var ett belopp som båda partner är överns om, då det inte framgår av oreos inlägg vems felet var.

Är det handlaren som har skrivet fel spec eller är det en ren missuppfattning dvs kommunikations problem mellan köpare och säljare.
du har inte beställt det, då skall du heller behöva ta emot det!

eftersom du antagligen inte räknade med kostnaden för denna utrustning då du inte valde den kan du ju erbjuda handlaren att ni betalar hälften var eller något sådant, eller så skall du ha en ny bil utan motorvärmaren...

du är inte petig, det är handlaren som har gjort fel !

MVH
Johan K
Jirar
Det enklaste borde ju vara att du får behålla M-värmaren utan att betala något.
Jag tror inte att säljaren kommer att säga att du skall betala för något du inte velat ha.
Att du sen vill ha en exakt likadan bil istället för den du skulle haft , och under tiden ha gratis lånebil kan du förmodligen glömma.
Vet inte själv hur lång lev tid det är på en BMW 5-serie idag,men dom tappar nog hellre dig som kund än låter dig åka lånebil i 2-3 mån pga en M-värmare.
Se det positiva, du får en M-värmare utan kostnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.