AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
749

justerbara stödämpare

mr_xc99
alltså hur ställer man in höjden om man har sånna? inifrån bilen med nån knapp eller ?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
finns ju en drös med olika varianter endel med spänkrans på dämparen så du trycker ihop fjärdern eller slepper lös den.
sen finns de ju de med en slan och en behållare som man monterar någonstans undre huven som reglerar gastrycket tror jag öhlin vet jag har sånna. men tror inte det finns nått som du kan justera inifrån kupen och varför skulle man villja det??
mr_xc99
nej alltså jag bara undra för jag visste inte hur man gjorde, så jag bara antog att man kanske gjorde det inifrån bilen, ren gissning från min sida.
Det beror ju på. Menar du dämpare för att kunna lasta mycket/köra med husvagn eller sportiga prylar?

Mina coilovers höjd justeras genom att vrida ringen som fjädern vilar på. Den undre delen av fjäderbenet är alltså gängat, och plattan fjädern vilar på går således att justera upp och ned.

Den andra varianten, är väl mer än hårdhetsjustering med lufttryck, och dessa är oftast justerbara inifrån kupen.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
mr_xc99
Fredrik M: sportiga prylar
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
AC Schnitzer har en sådan grej med knappar som man kan ha i mittkonsollen för justerbart underställ. Kolla den överste bilden her: Länk

Har sett det på en E39 M5!
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Med ställbara stötdämpare ställer man inte höjden, bara dämparens hårdhet i kompression eller retur. Det är fjädern som bestämmer bilens höjd.

En sk coilover är förenklat en dämpare med en fjäder fstsatt utanpå. ofta ställbart i både höjd (fjäder) och hårdhet (dämpare).

typ..

/Anders C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.