AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.347

castrol RS eller Mobil 1

Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
CASTROL RS 10-60 för 136kr/lit
eller Mobil 1 5-50w för 82kr/lit...

Vilket skulle ni hälla i en m3 -95....

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken olja använder du nu?
Hur tycker du att den funkar?

Hur kör du?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Har nyss köpt bilen, vet ej vilken olja det är i...
Körs mest som vardagsbil men naturligtvis gasar jag på en del ibland...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett vilken av dessa oljor du väljer, får du en bra olja!

Om du planerar extrem hårdkörning som bana eller liknande, kan Castrol TWS eller RS 10W60 (eller motsvarande oljor från annan tillverkare) ge vissa fördelar med den högre varmviskositetsklassningen.

Båda oljorna är mycket bättre än de oljor som fanns när din bil tillverkades...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag påstår att det kvittar. Båda är bra, båda är "tjocka" vilket gör dom att båda håller en hög viskositet även vid mycket höga temperaturer. Båda håller en kvalitetsklassning som överstiger dom kraven som fanns när bilen tillverkades.

Personligen skulle jag köra Mobil 1 5w50 (av dom två ovan) då jag inte är så mycket för oljor med hög viskositet i allmänhet. De lämpar sig bäst på motorer med stora toleranser och EXTREMT hårt pressade motorer, samt bilar med oljeförbrukningsproblem. För minskat motorslitage är kallviskositeten viktigare då kallstarter är det mest kritiska för en bilmotor.
0w30 eller 0w40 faller mitt val på. Självklart med bra specar och egenskaper för övrigt.

/Anders
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

jaha, 2:a som vanligt...

/Anders
Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
erfarenheter från Mobil1 är att den kan uppfattas som mer "lättflytande" och då orsaka det vi 911or gärna betecknar som "fukt", dvs mindre läckage ;) Jag bytte precis till Castrol TWS 10W-60 och min verkar hålla tätt; polaren har lite fukt från sin o han bytte till Mobil1. Ryktena på stan säger att Mobil1 kan orsaka lite mer fukt.

Det Anders S skriver låter annars vettigt :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Firren,
Porsche (fram till 996) är luftkylda va ? (nyfiken)

Angående att det "fuktar" så tycker jag det låter lite som taget ur luften att den skulle orsaka mer läckage än vad en 10w60 skulle göra. Och om det fuktar så kan man ju konstatera att någon packning egentligen inte är vad den ska.

/Anders
Länk
pierrerules
conan:var köper du rs olja för 136 spänn?? nyfiken...mvh pierre

M3busen
Conan!!!
Du vet att jag och Classe kör på Valvoline 15W50 och den tycker jag är helt ok. Jag gjorde min inspect2 hos GA:s och han kör själv med den i sina banbilar (M3 3,0 & E30 V8 kompressor) så de bilarna lär väl stå ut för en del gaspådrag....
Jag gjorde oljebyte för några veckor sedan och då köpte jag 8,5l av han för ca en 1000 lapp.

Kolla jämförelsetabellen på Gör-det själv sidan.

Varför stanna när man kan fortsätta...
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Anders S: japp, alla 911 fram t om 993 är luft/oljekylda. Det är en jäkla massa olja som gurglar runt (kring 13L om jag inte minns fel i min bil), så visst är vi vana vid "fukt".... :)

och rättning där, man får inte säga "Porsche fram till 996", glöm inte de som har motorn i fel ända, typ 986, 9x4 och 9x8 ;) Cayenne räknar jag inte in ...

jag håller med om att det låter mycket underligt att just Mobil1 skulle läcka mer än annan olja av motsvarande klassning, men så är det hävdar min kompis. Jag kan ju bara återge hans version :) iofs upptäckte han fukt modell större, dvs det som även vi 911or kallar "läckage" från sin ena ventilkåpspackning, så det kan ju vara en orsak till att han upplevde mobil1:an som mer rinnig. Ska höra med honom om han inte har några länkar till "bevis".

Efter mitt byte verkar bilen dra något mindre än tidigare. Håll i er nu, ni som har moderna motorer :) Med förra oljan, Shell 5W-40 drack bilfan ungefär 1 liter på 200 mil. efter bytet till 10W-60 börjar det nog bli dags att tippa i lite olja igen, jag har väl lagt en 300 mil sedan bytet. Enligt 993 manual är det "helt naturligt att motorn drar 1 liter per 100 mil"... sånt lever vi med :) så billig olja men ändå av högsta kvalitet är sånt jag letar efter med ljus och lykta. Många i klubben kör Mobil1 eller Valvoline, och det verkar vara utmärkta oljor. Dyrast är nog bäst....

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
classe
M3 bosen! var det inte valvoline 5/50? tyckte han sade det!
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
SynPower VR1 Racing 5W-50 antar jag att ni syftar på eller ?

I helgen ska vi brassa grabbar........
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
TWS

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Firren, har du en 993 eller? tror tom att det är 14L :)
M3busen
Bistec...
Jag dycker nog upp på lör, måste bara fixa dit mitt ena ögonlock (det for bort i ganska högfart på din raksträcka.)
Då kan det bli 4 Mmmm som glider lite ...
Men antaglingen vill väl någon ut på E4an och känna hur M3an käns på motorvägen..

Hoppas ni inte har något imot att jag tar täten...

oljan hetta nog 5W50 ni har rätt!

Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Jag köpte Mobil1 5-50... 8liter för 660kr är väl ok tycker jag.
Ska bara orka byta också...

M3Busen: Jag vill nog inte köra i närheten av er Galningar på Lördag...
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
P3r: ja en 993. 14l är mycket möjligt, det är en satans massa olja och det tar en halv evighet att få upp arbetstemp på den :)

upptäckte f ö ett par små oljefläckar på garaget imorse, fan oxo, nu börjar läckage-letandet igen... :/ fast det kanske kan klassa in i "fuktar"-facket så slipper jag oroa mig. Kan ju förklara varför den verkar ha dragit lite mer den senaste tiden :(

kuriosa för porschemuppar: svart Carrera GT siktad i innerstan nära Kungsträdgården. Mums!

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
M3busen
Den oljan duger gott och väl.
Jag ska ta det lugnt på lör...hi hi

Alter Schwede
Någon som vet var man kan köpa Mobil1 5-50 till ett bra pris i Sthlm området?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.