|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den är ju knappast nyimport då det är 8 månader sedan den togs in. Frågan man kan ställa är väl varför den har stått sedan dess? Som vanligt gäller det väl att kolla upp historiken. Kan inte se på annonsen då Blocket verkar har problem med sina servrar men jag kan av chassinr se att det är en 96:A (12/95). ___ //Ulf |
|
| Jag har hämtat en fin bil precis till mig själv och har lagt ut den på annons på +35000 kr mer än jag betalt. Okej om någon nappar och köper den så säljer jag den och hämtar en ny till mig själv och får över lite pengar för besväret. Bilen är i kanonskick med full historik och garnterat inte sämre än en färdig inreggad bil här hemma. Det är säker många som annoserar ut bilar dom har tänkt ha själva för att ev. tjäna lite pengar på den och hämta en ny till sig själv om dom får den sålt. | |
|
Har själv importerat BMW från tyskland. Den jag hittae på mobile var mycket fin.. på bilden. Visade sig en skrothög. Men inom 2 dagar hann jag titta på många andra i närheten och 3:e dagen hade jag hittat en riktig pärla. Så det är lite äventyr. Är man en "galdf amatör" så finns det många fällor med att åka själv och importera. Man bör kunna tyska, vara smart och försiktig, samt har gott om tid på sig. Sånt underlätar :) Bilen jag hämtade senast var tänkt att användas av mig ett tag men den skulle säljas förr eller senare. Det är kul att byta och prova många modeller och man behöver inte vara "skojare" för det. Oberoende om man köper för att behålla och sälja med lite vinst så är det alltid bäst att hitta de riktigt fina bilar, inte bara billigaste. Ser motorn fin ut, är bilen inte sliten invändigt och allt verkar OK så är det oftast bra köp. De seriösa ägarna i tyskland brukar ta mycket väl hand om sin bilar. Att bara stirra sig blint på årsmodell eller trippmätare säger inget om bilens skick och om det är bra eller dåligt köp. |
|
|
Nu har jag varit och tittat på bilen som jag undrade över i tidigare inlägg. Tänkte berätta om mitt intryck. Vi skulle träffas vid en mack för att åka och titta på bilen som är avställd. Killen dyker upp på utsatt tid i en nedcabbad Audi med tyska röda export skyltar. :-) Vi åker iväg till en parkeringplats i ett hyrehusområde där bilen står. Där har den tydligen stått ute hela vintern. Jag börjar med att kolla runt på bilen. Den är förstås smutsig efter att ha stått ute hela vintern. Finns lite rostbubblor på vänster bakskärm, några skrap märken på stötfångaren fram och höger bakspegel är lite skadad i plasten. Vänster bakhjul glappar lite, antagligen dåligt hjullager. Stötdämpare verkar ok. Kollar oljan i motorn, ser ok ut. Vi sätter oss i bilen. Allting verkar ok, inte anmärkningsvärt mycket slitage på säten, ratt eller växelspak. Startar motorn och går ut för att lyssna. Går tyst och fint, inga missljud. Vi tar en liten provtur, noterar att handbromsen tar alldeles för högt, bromsarna är slitna. Servostyrningen känns tung, men inte så tung som jag tror att den skulle känts om den varit helt trasig. ABS bromsarna fungerar. Service indikatorn lyser gult, dags för service. Växellådan verkar ok. Den har enl. mätaren gått ca. 14.400 mil. Men killen som säljer kan/vill inte garantera att mätaren inte är skruvad. Skicket på bilen stämmer med milen tycker jag, men det är svårt att se. Jag jämför ju med vad jag är van vid från svenska bilar. Så långt verkar ju det hela schyst. Men bilen har ingen som helst historia, ingen servicebok, inga kvitton, ingenting. Killen som säljer säger att de köpt bilen av en bilfirma i Stockholm som importerat den. De köpte den till hans flickvän, som den är skriven på. Men de har av någon anledning inte använt bilen. Han har inget kvitto på bilen från Stockholmsfirman och efter mycket om och men lyckas jag dra ett namn på firman ur honom. De svenska skyltarna sitter monterade i tyska skylthållare med namn och telefon nr till en tysk handlare. Ja vad skall jag säga. Bilen kan vara schyst, men det finns ett antal varningsklockor som ringer tycker jag. Så för att vara säker på att inte bli lurad så måste man lägga ner en del jobb för att kontrollera mätarställningen och reda ut bilens historia. mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
|
Just det glömde en sak. Klimatanläggningen verkar fungera, förutom kylan. Säljaren erbjöd sig att fylla den med gas, men egentligen hade han ingen aning om vad som var fel. mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
|
Skulle aldrig köpa den bilen... En snabb sökning på blocket och jag hittade följande bilar som verkar mycket mer seriösa: Länk Länk Länk Alla är "i närheten" av Västerås dessutom. |
|
| Fråga:Om en privat person står som ägare på en importbil och jag köper den som andre ägare i sverige! Finns det risk att jag kan få betala moms på den om den inte är betald? | |
| Ja | |
|
jorka2: eftersom det är så många varningsklockor, glöm den och gå vidare, det kommer alltid att dyka upp alternativ, om inte så gör det alltid det just när du köpt bilen....... Mats BMW CS #5847 |
|
|
Min erfarenhet är att väldigt många direktimporterade bilar är skruvade innan den svenska registreringen!Alltså av den som plockar in bilen.Bättre att köpa bil efter omdömme direkt i Tyskland.Undvik dock generellt nordtyskland i synnerhet Hamburgområdet där många polacker och zigenare håller till i vissa "bilförsäljarområden"...de har aldrig kontor ens utan har på sin höjt en husvagn som kontor.Många av deras bilar är ihoplock från som det verkade stulna bilar.Vi var ner och tittade i studiesyfte och man häpnar.Se vidare i importguiden här på forumet. Mvh/Mikael Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett |
|
nxv |
jag köpte min importare (en E30 325im) för 6000kr (i sverige oreggad/obesiktigad), inga papper, kvitton, serviceok, ingenting. var lite liten på förarstolen, men annars hur fin som helst, (förutom då den inpyrda rökdoften..) Motorn går skitbra, den tickar ingeting, ingen blårök osv. mätarställning på 16000 mil, det kanske kan diskuteras men endå.. Bilen på G: Länk |
|
nxv: "jag köpte min importare (en E30 325im) för 6000kr (i sverige oreggad/obesiktigad)" (Enligt ditt inlägg ovan) "Importerad från tyskland för 4 veckor sen, av mig" (Enligt din hemsida) Hmmm.......????????? |
|
nxv |
tja, min svärfar tog in den, så jag köpte den av honom för noll vinst för hans del :) kanske torde ändra texten ngt... :) Bilen på G: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.