AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.373

Vågar man köpa nyimport?

Sida 1 av 2
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Hej!
Efter att ha letat lite bilar på nätet och kollat upp dem mot bilregistret har jag kommit fram till att väldigt många bilar är nyimport med ett första registreringsdatum bara någon vecka innan annonsen lagts in. Uppenbart är det då att personen i fråga importerar bilar och säljer dem i vinstsyfte. Det jag nu undrar är om man vågar köpa en sådan bil? Låt säga att den har full dokumentation från tyskland och alla papper är i ordning. Vad kan man då råka ut för? Har hört att det går att momsfiffla med bilar men det går väl ej om bilen är intagen av en privatperson? Ni som har positiva eller negativa erfarenheter av denna typ av köp får gärna dela med er av dem!

MVH
Martin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du läst denna Länk ?

För övrigt finns det rätt många trådar om detta ämne tidigare. Gör en sökning och läs hela dagen, om du inte vill njuta av solen en sån här dag... :)

/Anders
Länk
ma
279
martin_gbg
Importguiden har jag läst både framlänges och baklänges :) Tänkte få höra lite mer personliga erfarheter av folk som köpt nyimporterat i sverige. Jag gjorde en sökning på nyimport innan jag la in detta inlägg och fick två träffar som jag inte ansåg svarade på min fråga...

MVH
Martin
Känns som att man lika gärna kan importera själv istället för att köpa nyimport, förstår dig dock då priserna kan vara lockande.

/Simon
ma
279
martin_gbg
Har inte lust att åka ner till tyskland av några anledningar..bla. att jag är kass på tyska, inte vill köra oförsäkrad hem, inte har tid pga jobb och skola osv. Betalar gärna lite extra för en färdigimporterad bil så länge den är billigare än en svensksåld..men som vanligt så vill man ju inte bli blåst..

MVH
Martin

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du läst denna tråd ? Länk Lite snack om just momsen...

/Anders
Länk
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Som du säger så har ju säljaren tagit in bilen just för att tjäna pengar på den, det tycker jag är en varningssignal.
Målet med att ta hem bilen blir ju inte att hitta en mkt fin bil, utan en bil som till det yttre ser bra ut, och har ett mkt lågt pris..
Därför kollade jag inte ens på bilar som varit i sverige i kortare än 1-2år, så man iallafall får en säljare som har haft för avsikt att importera ett bra objekt.
Min har haft 3 ägare, och var importerad -96, och då tycker jag inte att det spelar någon roll längre att bilen är en import.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag tar ju inte lite bilar då och då som avyttras rätt snabbt, så jag är väl lite "partisk". Men jag måste ändå mana till försiktighet när man köper bilar som bara varit i landet ett par veckor. Jag skulle inte köpa en sådan utan full dokumentation och uppkollad mätarställning på fler än ett sätt. När jag säljer mina nyimporterade bilar lämnar jag med servicebok, kopia på mitt inköpskvitto, kopia på fahrzeugbrief, utskrift på mätarställningskontroll från BMW (utdrag på garantirep om bilen ej har LKM), papper på verifiering av nycklar samt de tyska besiktningsprotokoll och servicekvitton som ofta följer med. då är det lätt som köpare att bilda sig en egen uppfattning.
fördelen med att köpa nyimport i Sverige är just att det är enklare, man slipper leta, det är enkelt att kolla på bilen och man slipper köra hem den. många köpare har helt enkelt inte energi, kunskap, tid eller möjlighet att åka till tyskland, och då kanske det är värt att betala någon ett par tiotusingar för arbetet. nyimporterade bilar är oftast jättefräscha, jämför tex en nyimporterad tio år gammal E36:a med en svensksåld dito, så ska ni få se på skillnad!
sedan måste jag säga att jag personligen knappast letar ytligt fina bilar, hur man nu gör det? men jag kanske är ensam om det....
min käpphäst är just att man ska vara väldigt försiktig vid köp av nyimport, speciellt med nyimport som är billigare än i Tyskland.

mvh Johan
ma
279
martin_gbg
de bilar jag tittat på har inte varit billigare i sverige, snarare ca 20-30 tkr dyrare...så visst gör han som importerar bilen en vinst. Jag är beredd att betala ca 5000:- mer för bilen för besväret..dvs om importören köper en bil i tyskland för 150000:-, det kostar 10000:- att ta hem den så kan jag tänka mig att betala 165000:- för den..5000:- anser jag vara en ganska rejäl nettoinkomst för 2 dagars arbete!

MVH
Martin
Johan_1024
Hej!

Låter som vanligt, avundsjuka svenskar! Håller med Johan, kolla skicket!

Så länge bilen har full doku-vad vänta på. Är det inte ok att andra tjänar pengar om du själv kan få en bil så är fin och till ett bra pris!?

Ok om bilen är billigare här i Sverige än på tex mobile och den saknar servicebok men annars så köp!

Mvh

Johan_1024
Hej igen!

Har köpt en del bilar i Tyskland, anser mig ha relativt bra erfarenhet av import. Har en känsla av att tillbakaskruvandet var större och mer utbrett tidigare så själv skulle jag inte köpa en bil som var importerad typ 98 eller nåt, hellre av en handlare/affärsman som tar in och säljer vidare i vinstsyfte! Tyskar sköter sina bilar bättre än vi svenskar - basta!!!

Lycka till!

Mvh

martin_gbg

Jag skulle göra så här om jag var du, kolla varje dag på alla nätsidor i EU efter just din dröm bil, kolla inte efter billigaste bilen, vänta vänta vänta till slut så dyker den upp, då är det bara att ringa upp dom och skriv ett kontrakt på bilen som gäller ca 10 dagar, medela säljaren att du tar bilen om den är i det skick han beskriver samt bilderna visar, kan du inte åka själv så lovar jag att det finns ett helt gäng folk här på forumet som kan åka eller fixa en kontakt som är bra för dig.

Jag använder mig av 2 handlare jag känner privat i Tyskland som hjälper mig med att hitta fina bilar (har hjälp många kompisar att hitta superex via mina tyska vänner) dom tar ca 1500-2000 EURO för att hitta, kolla fixa allt som man behöver, sedan så hämtar man den antingen i SE eller hos dom i Tyskland, när dom har hittat bilen så köper dom den, vill man inte ha den så behåller dom den för dom säljer den blixtsnabbt till någon annan eftersom det bara är perfekta bilar till bra pris.

har även en superkontakt i Kanada där jag har hjälp flera "vänner" att hämta hem sina dröm bilar.

Att köpa bilar som någon privat "handlare" har jagit in för att sälja skulle jag akta mig för (finns undantag givetvis), däremot så finns det ett gäng firmor som har bra kontakter i olika länder som bara tar in fina ex för att om bilarna är fina kommer du som kund tillbaka och rekomenderar dom till dina "vänner", men det finns samtidigt ett gäng handlare som sysslar med momsbedrägeri, bara att kolla på forum efter firma namnet, dyker det upp dåliga saker om firman ....köp inget från dom oavsett om bilen verkar "guld"

Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Jag kan varmt rekommendera Häggenäs automobile i Höör som jag köpte min bil ifrån. De är väldigt seriösa och bilen var i bra skick och alla papper var med osv.
Visa användare
61
Henke325
Bil Lös
Min första bil var det en kille som tog in och sålde, kanon bil, väldigt bra skick alla papper på den fanns och den var i orginal skick,
Men däremot fick jag en skrotningsavg på den ca 1500:- som jag inte viste om det var mindre spännande. men kolla nog bara och se att allt verkar schyst

///Henke

Att köpa bil i Tyskland är ett äventyr, en saga som kan sluta både lyckligt och sorgligt.

I februari var jag nere och hämtade min 540iA hos en lite skitbilshandlare på en bakgata i värsta området i Hamburg, han hade en massa gamla Seat Marbella och Ford Fiestor för några hundra euro, och denna maxutrustade vita 540 med 22700 mil på mätaren (till ett mycket bra pris!). Hade aldrig köpt bilen om jag inte fått verifierat det faktum att annonsen stämde:

1. Den hade nya katalysatorer
2. Nya däck
3. Alltid garage, omlackad förra året (proffsjobb) pga. stenskott.
4. Orökt
5. Fullservad på BMW Niederlassung
6. Två ägare

Allting gick bra, bilen var helsund, prutade lite och körde glad hem mot Sverige igen. Åkte onsdag kväll och vad hemma torsdag kväll, då har man tur :)

Det var en resa på vinst och förlust, en mycket riskabel sådan med tanke på VAR bilen stod, och det rykte som omger dessa handlare.

Efter besiktningen fick jag åtgärda en felvänd bromsslang, samt byta lambdasonden för 3000 pix, men det är samtidigt något som är svårt att försäkra sig mot i förväg.

Är dock helnöjd!

Hade aldrig åkt till Tyskland för att köpa en E34 längre, åkte enbart för att bilen var vit och nedlackad, och att jag visste att jag aldrig skulle hitta en sådan i Sverige.

MVH,
E38B12

(PS. Efter två veckor hittade jag en halv chokladbrownie under ena stolen bak, några godispapper under den andra, samt ett mätinstrument för matematiska uträkningar, bilar kan verkligen berätta mycket om sina tidigare ägare) :-)
BMW_Lover
Tjenare!
råkade trycka på skicka inlägg ;)

Jag läste detta inlägg och det verkar förståndigt. Det ligger till så att jag ska köpa en 318is import år 2001. Tillverkad år 1996 och utkommen år 97. Bilen har gått 6500 mil. Verkar inte detta vara lite skumt med tanke på att bilen är ungefär 7 år gammal? Jag har tittat på service pappren och milerna verkar ju stämma och så. Men jag vet inte, provkörde bilen och fyfan vilket jävla känsla. Men jag är fortfarande skeptiskt mot detta. Men på ett papper stog det nollställning 40 kr. Så jag frågade säljaren och han sa det beror på oljebytningnen och så att han har nollställt mätaren på oljat och så. Men jag vill köpa bilen så hemskt mycket men är så osäker ifall den har gåt skit mycket. När jag provkörde bilen så var allting skit bra och växel spaken och kopplingen kändes skit bra och så. Men jag vet fortfarande inte.

Tänkte fråga er om lite råd och tips inför köpet och så...

Hare bra grabbar..

Hej
BMW_Lover
Finns det ingen som kan ge mig nån svar??
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

nollställningen är för att serviceindikatorn ska visa 5 gröna lampor efter service igen.
7000 mil på en 7 år gammal bil är väldigt lite, men kan naturligtvis stämma ändå. köp ett utdrag på garantireparationer från BMW för ett par hundra så vet du om det stämmer!
läs gärna igenom Importguiden kapitel 13 så står det lite mer om vad du kan göra.

mvh Johan
BMW_Lover
Tja Johan!

Vad menar du exakt med ett utdrag på garantireperationer? Ska jag ta dit bilen för en chek eller vadå? Jo jag har tittat igenom importguiden ska göra det nu lite mer effektivt ;)

tack johan
Hej
Jag blev lite nyfiken på denna bil, Länk

Det är alltså en nyimporterad 320i, som ägaren själv inte använt.
Data från bilregistret:
Regnr: WKT588
Färg: SVART
Fabrikat: BMW 320I
Årsmodell:
Fordonsslag: PB
Chassinummer: WBACB51020AN15382
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2004-08-25)
Antal ägare: 0
Datum för första reg.: 2004-08-25
Producentansvarig:
I trafik första gång:
Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Direktimport: Ja
Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej
Tekniska data
Effekt kW: 110
Antal passagerare: 4
Max släpvagnsvikt: 1670
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1390
Max lastvikt: 370
Kopplingsanordning 1:
Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram:
Däckdimension bak: 185/65R15
Kaross: Täckt

När den inte använts i Sverige ännu, är det något jag skall tänka på, typ. besiktning, avgifter etc?
Skulle nu våga köpa den?

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
Om bilen är avställd och aldrig har varit i trafik i sverige så kommer du att få en räkning på skrotningsavgiften på 1500 kr samt att du får betala fordonsskatten på x antal kronor.

Jag skulle personligen inte ha några som helst problem med att köpa en sådan bil, men man ska ju givetvis kolla upp den så att den är besiktigad och att det inte föreligger några hinder för att ta in den i trafik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.