AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.797

Klimatanläggning som strular i E36

Pe
53
PeeGee
BMW i4 -24
Ädla BMW-vänner,

I helgen började min klima att leva sitt eget liv. Det började med att den stängde av och på sig själv om vartannat. Igår eftermiddag var den död hela tiden. I morse började den blinka för att sedan fungera som den ska.

Någon som känner till symtomen? Vad är det som händer?
Mycket tacksam för all feedback !!

Mvh / Patrik
M3 SMG -97
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Standardfel om man har otur.
Tyvärr måste hela styrenheten bytas.
(den som blinkar osv.) :(
ser
Japp, standardfel. Det är ett glapp i kretskortet och bara att byta ut hela styrenheten. Pris ca 2 papp, kommer inte ihåg riktigt. Du behöver inte byta knappsatsen. Detta fel verkar finnas på årsmodeller från 96 till ?

Bästa sättet att ta ur enheten är genom att ta ut stereon först och sen klämma ur enheten bakifrån. Då slipper du få fula märken i panelen. Då kan du även testa att "jucka" på kontakten och på så sätt få igång skiten igen.
Pe
53
PeeGee
BMW i4 -24
En får tacke, då är det bara att byta bråten då !!

Mvh / Patrik
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Har samma fel på min bil och ska väl byta inom den närmaste framtiden. Behöver man inte byta knappsats säger ni? Är denna enhet delbar eller? Kan ni vara snälla och förklara lite närmare? Om detta är ett standardfel - är det inget som man har fått bytt på någon slags good-will...?
Kn
10
Knabben
320 Touring -98
Har exakt samma problem. Går det att ta sig in i styrenheten eller är den hermetiskt tillsluten? Tänkte i så fall kika lite på "glappet" i kretskortet. Finns det flera kretskort i styrenheten?

Tobbe
46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Haft samma problem. Dränkte kretskortet i kontaktspray
hjälpte ej, Värmde det med hårtork felet kvarstog,
Smälte om alla kontaktställen på kretskortet med lödpenna fortfarande glappt, Gav upp och köpte ett nytt för 2200 kr
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Har sett följande men har problem med tyska språket.
Beanstandung: Klimaanlage fällt sporadisch während der Fahrt aus.

Ursache: Elektrostatische Aufladung der Vorderachse.

Betroffene Fahrzeuge: E36 mit ABS von Serienbegin bis KW 36/94.

Vorgehensweise: Siehe Service-Informationen 34 02 94 (856) und 64 03 93 (635).

Hade mintyska varit bättre så kanske jag förstått vad det menas med detta. Kanske det finns någon som har bättre kunskaper.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Tja!

Jag lyckades att få igång min "klima".
Tog ut hela burken, Tog isär den.
Skrapade bort skyddslacken på lödningarna, och lödde om alla lödningar på alla kondensatorer. (de som ser ut som ölburkar, och de som ser ut som mynt med 2 ben.
monterade ihop allt, och det fungerade.
Symtomet innan rep: Klimaten flippade ur lyset slocknade samt att fläkten slutar gå.

Fungerar nu perfekt.

FLAYEN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.