|
|
|
|---|---|
| Vaför lukta det illa när jag stänger av acen ?? | |
|
Troligen Bakterier som har bildats, Jag hade satta problem förra sommaren. Jag tog en flaska och blandade 70 vatten och 30 klor. Och sprajade in det fär filter och inblås till bilen via motor rummet, och vips så var det borta. Det finns garanterat andra här på forumet som kan förklara bättre nu när det gäller en E34 och jag hade en E39. Men jag gissar att det är samma problem... Luktar det som om Fuktig gammal Handuk, "liknanade" |
|
| Samma problem skall det stå... Sorry | |
| bra skrivet Skygazer- blanda 70/30 ställ tempen först på max, låt köra en stund (inte bilen utan kliman på full hastighet =) )ställ sedan temp på min och vipps så är lukten borta. Ett tips är att hålla alla dörrar och ev. lucka öppna då det i början luktar ganska starkt. | |
|
bakmiki Tack, det var snällt sagt, Inte ofta man hör possitiva ord och med mitt nick i samma mening :-) |
|
|
Prova och byt kupefilter. Det gjorde jag och det blev bra. |
|
|
Problemet sitter sällan i filtret utan i kondensvattnet som alltid bildas på och under evaporatorn. Det blir en bakterietillväxt, de flesta upplever problemet förr eller senare, samma på alla bilar med AC. Vissa bilverkstäder och många AC-firmor har en särskild bakteriedödande spray som man sprutar in i luftintaget med fläkten igång samt värme och AC frånslagen. Obs efter att man plockat ur kupéfiltret, annars dränker man detta. De tar tyvärr bra betalt för detta lilla arbete. Klorin funkar också men ger besvärande lukt i kupén som tar ett tag att vädra ur. Granngården har ett bra medel som heter Virkon, ett pulver som blandas med vatten och kan sprayas in med duschflaska. Billigt, drygt och luktar inget. FP |
|
| Men var skall jag spraya in | |
|
I luftintaget (intagen) EFTER kupéfiltret. Sätt fläkten på 50-75% hastighet, värme och AC från och spraya lugnt och sansat minst en dl, gärna mera. Låt fläkten gå en stund efteråt för att torka ur resterna, klart! Finns flera trådar i samma ämne att läsa mera på, sök! FP |
|
| ett ämne som heter virkon-s och säljs på Granngården funkar lika bra om inte bättre man slipper lukten av klorinet. | |
|
virkon-s är för jordbruket, men he' bord' funger' ändå borde vara samma grejer en länk om virkon: Länk 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Virkon-S är samma sak. de använder det inom jordbruket till det mesta. Allt från att desinficera juver till att spola rent mjölktankar. Vissa bönder sprayar även kossorna med jämna mellanrum för att ta död på ev. svamp/jäst sporer som kan försöra mjölken. Kör så det ryker. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.