AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
910

Hur länge vänta med nylackade delar?

Tjo!

Fick hem bilen igår efter en tid på verkstad. Ena framskärmen och ena dörren är nylackad. Hur länge bör jag vänta innan jag putsar på pärlan igen? En polering och vaxning skulle verkligen behövas...

Ha det!

//Joakim
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Att lägga på ett lager vax på en ganska nylackad yta ska inte vara ngt problem alls, det mår lacken bara bra av att få en skyddande hinna, men använd inga poleringsmedel på lacken som typ cleaner.

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
eddie
Vänta minst 2veckor innan vaxning (minst).Färgen har ej satt sig riktit än.Och tvätta med engångsvamp för hand första månaden

Montana
David L
Efter en omlackering ska man vänta va 4 veckor innan man polerar eller vaxar ytan.
Detta för att lacken ska härda färdigt och allt lösningsmedel från lacken ska diffundera ut.

Detta gäller enbart omlackeringar.
Fabrikslackerade bilar går att vaxa direkt.

David
Jag har hört at vissa lackerare att dom rekomenderar minst ett år innans man vaxar bilen! Sen nya bilar står det ibland att man inte ska vaxa den inom ett år från den dagen den rullade av bandet...

-ridern_
David L
Anledningen att dagens fabrikslackerade bilar går att vaxa direkt är att alla lackerade detaljer på bilen i fabriken torkats i ugnar. Lacken är alltså färdighärdad.
Det är ju faktiskt så att vissa lackförseglingar inte lägges på bilar som är äldre än 6 månader.

David
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
.
Maestro
Som fd. billackerare måste jag fråga:
vaför vaxa en nylackad yta??

Att en ugnstorkad lack skulle vara genomhärdad är helt felaktigt, lacken härdar under ca:3 mån tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.