AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.679

Aux ingång via kassett eller CD vxl?

la
13
lardh
E38 740iA -95
Jag har en orginalstereo med 6-vxl och bandare fram. Jag har eftermonterat DVD i Hanskfacket och skärm i höger solskydd samt takskärm.
För att få ut ljudet i övrig ljudanläggning använder jag en FM-modulator. Det låter inte så kul.

Jag har läst en del i andra trådar hur man har löst detta via adaptrar via Vxl:aren men det känns inte helt bra. Jag anser att man ganska enkelt borde kunna modifiera bandare till att kunna ta in ljudet den vägen.
Men för att lyckas måste man ju gå på på rätt ställe inne i stereon. Jag har nu rivit ut både stereo och färdator och tänkte börja meka, men det vore kul och höra från någon som har gjort detta förut och kanske kan dela med sig om hur det gick...

Tacksam för svar..
Inte helt lätt utan dokumentation, och denna vet jag ingen som fått tag på heller. Finns det en knapp för att aktivera bandaren, eller måste man trycka in kasett för att starta? Men knappstart kanske man kan modifiera och få till en AUX-ingång. En annan möjlig väg är att utnyttja AM-delen i radion om man ändå inte lyssnar på t.ex mellanvåg. Då får man söka reda på punkt där AM-ljudet matas in, oftast är det elektroniska kretsar typ förbättrade 4066:or som switchar LF-vägarna internt. Med dokument som sagt inga problem, utan tar det ju lite längre tid..

FP
la
13
lardh
E38 740iA -95
jo verkar så.. sitter med stereon på skrivbordet just nu och letar för fullt på en massa amerikanska sidor om detta, men jag hittar faktiskt ingenting..
Det jag vet:
Stereon består av 2 delar.. 3 om man räknar vxl.
Den övre delen är: Bandare, förstärkare radiomottagare och har de tillhörande kontakterna. Även en koaixal som jag gissar går till vxl:aren, men jag är inte säker och jag vill inte gå ut och kolla nu heller för det är mörkt ute.
Sedan finns en kontakt som innehåller 10 stift i 2 rader.

Under den sitter själva OBC,n Där styr jag ju volymen och kan byta låt på och skiva på vxl.arn men även spola bandet om det sitter ett band i. Jag kan ha ett band i bandspelaren men ändå lyssna på radio eller vxl. Bandet stannar om jag byter source. Det måste alltså finnas duktigt med trafik mellan dessa enheter för att kunna styra dessa funktioner dom emellan. Det är inte Coax kabeln då den inte finns med på OBC,n.
Eftersom att förstäkare och bandare är i samma burk verkar det inte särksilt troligt att ljudet skulle vandra ut ur Bandare/stärkare/radiodel till OBC,n med volymratt och sen tillbaka till bandare/särk... osv..
Utan för att lyckas måste jag hitta rätt ställe på kortet inne i bandare och gå på där.
Funderade lite på om jag skulle gå på direkt efter ton huvet, men signalen kommer att vara alldels för stark och ohmtalet helt åt skogen.. En vanlig "CD signal" ligger väl runt 75ohm medan signalen från ett kassetdäck ligger på några 100 ohm.. Har jag hört. Vet inte säkert..
la
13
lardh
E38 740iA -95
Ska kolla på det där med AM ingången oxo..

Har inte ens tänkt i dom banorna.. =)
Köp en Soundgate eller Blitzsafe AUX adapter för CD-växlar ingången så är problemet löst.

/RS2
Den lilla koaxkabeln är till diversityantennen. All manövrering mellan huvudenheten och MID-panelens knappar och volymkontroll sker på en tvåtråds databuss, den 10-poliga kontakten är till växlaren. All växling av LF-vägarna sker elektroniskt och nivån direkt från tonhuvudet är som du säger alldeles för låg för att passa till AUX-ingång. Man skulle visserligen kunna dämpa känsligheten här men även frekvensgången behöver ändras för att passa till linjenivån in på AUX-ingången.
Som RS2 skriver, färdig adapter på växlaringången skulle vara den enklaste lösningen.
Huvudenheterna görs av Philips, Becker eller Blaupunkt men servicemanualer verkar omöjliga att hitta, med dessa hade det varit en kakbit att fixa ingångar. Jag fixade lågnivå ut enligt mektipset, även en AUX-ingång skulle nog gå att få till, problemet är att man inte på ett enkelt sätt kan testa nivåer osv och köra igång huvudenheten utanför bilen.

FP
la
13
lardh
E38 740iA -95
Jag kanske har missat något nu, men jag kan inte få klarhet..
Överförningen ska gå med en 2trådig databuss.. Men ut ur själva stereon finns ju bara ISO kablaget, antenn, diversityantennen, och vxl-kabel.. menar du att den styrningen kan gå i det kablaget? Blir bara så nyfiken när jag inte har fattat något..

Jag har en philips stereo för övrigt..
Jag har funderat en del på det där med växlaren. och det verkar ju som om man skulle kunna lösa det på det sättet.. men hur går det till i praktiken. Lägger man i en tom skiva som man spelar när man ska använda AUX, eller har man en styrgrej till eller hur.. innan man vet känns det lite osäkert..
la
13
lardh
E38 740iA -95
Rättelse:
"Menar du att styrningen kan gå i ISO kablaget?"
Jepp styrningen går via två stift i den stora pluggen. Detta är en egen plugg som BMW använder, ISO kom först senare. På mektipset finns pluggen beskriven, stift 4 är dock felmärkt, skall vara MUTE-ingång.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.