AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
417

318is -90 är jag galen???

Stig H
Frågan är om jag är på rätt spår?
har hittat en 318is- 90 i otroligt bra skick, en av de finare e30 som jag har sett på mycket länge. Full s-bok (stämplar), kvitton, 5 ägare sedan början. Nuvarande ägaren har haft den i 5 år och det syns att bilen har vårdats väl, ser verkligen inte ut som en 12 år gammal bil. ca 12000 mil har den gått och han begär 39´ vilket jag tycker är på tok för mycket. Vill verkligen ha bilen då jag är trött på att leta efter buskörda beemers. Jag kan tänka mig 35´. Är jag då galen?????
@BeeMWe
Det är upp till dig om du vill betala det, såg en liknande bil, dock en 318iS 88a med 11700 mil på mätaren och så got som nyskick. Sama ägare sedan 1990. Han ville ha 26000, tror den fanns på blocket.se med topicen "318iS 1998"
Nu är det dock stor skillnad på en 318iS 88:a och en 90:a...
88:an är i princip en "vanlig" 318 med 113hk M40-motorn, medan 89-90:an 318iS har 136hk 16V -motorn. Denna skall vara lite dyrare, men som jag skrev under ditt inlägg i värderingsforumet tycker jag 30-35 är rimligt för en fin 90:a.
Vad han begär är väl en sak och vad han får en annan!!!
Bjud 35' tror nog att han nappar efter ett tag. Prutning vid ett begagnat privat köp är är väl mer regel än undantag!
Sedan iofs om bilen fin och det är just DEN du vill ha är väl inte 4' mycket att bråka om!
Normalt sett brukar inte pedantskötta bilar betala sig i slutändan. Min bror skulle sälja sin otroligt fina 318iS-88 för drygt två år sedan. Det tog sisådär ett halvår att bli av med kräket och då till ett väldigt fördelaktigt pris. För kunden... Pruta friskt, dessa gamla bilar är inte det mest attraktiva på begagnatmarknaden. 39000:- är i överkant. trettio blankt hade varit en mer rimlig prislapp för en riktig pärla. Lycka till med ditt eventuella köp!
Stig H
Tackar för alla synpunkter. Sista budet efter en m-test blev 37 papp. det svider lite men jag tycker det är värt det för att den är i så pass bra skick. Problemet är att jag har sökt efter e30:or sedan i augusti och jag har tittat på ett flertal och samtliga har haft bra många fler brister och fel (särskilt 325:or). Med dessa objekt i bakhuvudet måste jag säga att jag trots allt har gjort ett bra köp trots att det blev aningen dyrt. Förhoppningsvis sparar jag in slantarna efter hand (bmw=spara , tveksamt!)

Tack för era synpunkter
Om Du känner dig helt nöjd med bilen är det väl spenderade pengar. Den dyraste bilen är oftast den där snålheten bedrar visheten. Hoppas Du får bilen. Lycka till!
Tja jag har en vit 318is 90 gick pressic över 12k sträcket. går som en klocka fint skick, köptes för 30k.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.