AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
918

Bärarmar tidiga E-46

ej
3
eje50
318i -98 E-46
Finns det några här som varit tvingade att byta bärarmar för att någon kulled, gummibussning eller att bilen flexar och det blir ryck i rattn vid inbromsning?

De tidiga E-46 hade bäramar som var klena och BMW förläge garantin. Man har även förstärkt de armar som numera monteras.

Vad< anser ni om BMW agerande i frågan?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Många har bytt länkarmar på sina E46:or, deriblant mig. Det stämmer bra att man måsta byta hela bärarmen dersom det är gläpp i kulleden el.l.

Finns mycket om detta i tidligare trådar!
ej
3
eje50
318i -98 E-46
Men borde inte detta vara en sak som BMW borde stå för. Allrahelst när konstruktionen är sådan att man måste byta halva bileb för en enkel kulled. Men nu är det ju inte bara kulleden utan den gamla bärarmen gav också bilen sämre vägegenskaper och det har BMW förbättrat i tillverkningen men inte tagit ansvar på redan sålda bilar mer än en förlängd garanti.
An
37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
säger bara Audi A4, Passat, Sharan, Golf..mm
tycker ändå BMW:s framvagn funkar ganska bra så länge man inte kör med monster stora hjul..
dessutom är den 3 gånger billigare än ovanstående att repa..

jo
45
johnmm
318 -00
Jag tycker inte att det är acceptabelt. Fick byta efter 3.500 lugna mil med normalstora hjul (16'' sommar och 15'' vinter). BMW stod för materialet men arbetet fick jag betala. Tycker att grundläggande komponenter i en kvalitetsbil ska hålla 15.000 mil minst. Länkarmar som kostar 8000 kr att byta kan inte ses som slitdelar. Att VW är värre är en klen tröst.
///M.D
även jag fick byta...tyvärr betalade jag själv allt.

-----------
G2styling.se
John,M.d: Har ni importbilar? Ja har fått byta både på min svensksålda 328-98 och nu för någon vecka sen på min 330 dock har ja aldrig fått betala en krona.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Jag fick min framvagn renoverad kostnadsfritt efter fyra år. Förenade Bil i Malmö vägrade först. Jag fick skriva till BMW Sverige och klaga. Efter några veckor ringde Förenade Bil och sa att de skulle åtgärda felen. Jag vet inte vad de gjorde men efter det har jag inte haft några vibrationer.

///M.D
wentan:jag har en import bil,men varför ska länk armen vara sämre för att den e import?

-----------
G2styling.se
jo
45
johnmm
318 -00
Min har jag haft sen ny. Är väl för mesig för att börja strida för saken.
MD: Vad har din bil rullat då?
På importbilar brukar man få stå för arbetskostnaden själv vid goodwill reparationer.
De finns dock inga konkreta regler kring goodwill(inga bmw släpper utåt iaf) Men generellt rör de sig om 5år eller 10 000 mil.

Man skall inte behöva strida för sin sak. De är ett fabrikationsfel som bmw SKA stå för,givetvis inom rimliga gränser.
Det har de också gjort i mina fall iaf.

Länk
Wendtan mfl:
jag har vibrationer vid inbromsning...kan det bero på bärarmar el liknande?
Eller är det helt enkelt en balansering som behövs? Eller en hjulinställning?

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Ufo: Vibrationer vid inbromsning kan bero på skeva bromsskivor eller just en/två flexande bärarm(ar). Detta var dock relaterat till den första generationen länkarm(Solid boomerang typ) och inte den generationen som skall sitta monterad på din 330(kraftigare med perforerade hål).

Balansering lär inte hjälpa mot vibrationer vid inbromsning, då lär de vibrera även när du inte bromsar.

Länk
An
37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
kan någon svara på varför en del armar håller 3000mil och en del drygt 10000mil?

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Wendtan: hur ser ett perforerat hål ut? :-)

var bara tvungen att fråga. förstår vad du menar...

Diesel-räsern
///M.D
Wendtan:min har nu rullat 9000.den byttes vid 8200.enligt bmw va tiden(milen) borta sedan 200 för goodwill.
tycker d va ruskigt dåligt att dom inte erbjöd sig att stå för arb(jag matrial).

där tycker jag andra bil märken kan vara lite mer flexibla.på bla min s4biturbo bytte dom båda dumpventilerna utan kostnad(efter att service tiden hade gått ut med 1500mil) .

hur som har jag nu nya länkarmar med garanti på 3år(:

-----------
G2styling.se
///M.D
Wendtan:min har nu rullat 9000.den byttes vid 8200.enligt bmw va tiden(milen) borta sedan 200 för goodwill.
tycker d va ruskigt dåligt att dom inte erbjöd sig att stå för arb(jag matrial).

där tycker jag andra bil märken kan vara lite mer flexibla.på bla min s4biturbo bytte dom båda dumpventilerna utan kostnad(efter att service tiden hade gått ut med 1500mil) .

hur som har jag nu nya länkarmar med garanti på 3år(:

-----------
G2styling.se
Tarzan: Ja kan tillägga att ja var onödigt hungrig när ja skrev de där inlägget :) om man byter plats på hål och med så funkar det.

För att undvika missförstånd är här en bild på de olika typerna av länkarm Länk

MD: Ja tyvärr kan de vara hårda kring just mil/ålder på goodwill åtagande.

Länk
Och rätt länk kommer här: Länk

Ofta är de inte fel på själva länkarmen utan spindelleden(undre) som de blir glapp i. Om ja förstått de rätt finns de numera metoder för att bara byta spindelleden i länkarmen.

Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
wendtan//

Det går inte se på hur de ser ut? :( , även jag måste byta, (vänsterfram), men det konstiga är att förra ägaren har bytt på höger sida men inte vänster?

Förresten, Jag köpte M3-fälgar (Kopior) dock 17". Får dem imorgon
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Aha, den nya länken fungerar. Tack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.