|
|
|
|---|---|
PIST OFF |
Tycker att min servo på bilen är mycket hård.Hade 17tummare bytte till vinterdäcken 15tum men skillnaden blev 0.Vad kan det bero på att den är så hård?? Har en 525 24V. 20tum SPLITT |
| Kolla så att du har tillräckligt med servo-olja i behållaren. | |
| Funkar servon alls? | |
PIST OFF |
Där finns servoolja och servon funkar men trögt 20tum SPLITT |
PIST OFF |
SKREV fel.Inte trögt men tungt 20tum SPLITT |
| Jag hade precis samma problem och bytte vingpumpen (servopumpen) och det blev som en helt ny bil. Det kostade ungefär 4000:- inklusive pump och arbete. | |
|
Osprey: Vet du hur felsökningen av servopumpen gick till, om det är något speciellt som indikerar fel på den? Har samma symptom och fått tips om att det kan vara servotronic funktionen som lagt av. |
|
|
RG -- Det man gör är att mäta vilket tryck pumpen levererar. Tydligen är det svårt att få tag på rätt mätutrustning för att mäta det. BMW distribuerar tydligen ett antal när bilmodellen är ny, men sedan vill de tydligen inte tillverka/sälja några enheter förrän tillräckligt många verkstäder har skrikit i panik om att de behöver det. Jag hade min bil inlämnad på Wölkes, där det efter ett antal försök istället gjorde så att de tog på sig att byta pumpen och om det inte hjälpte skulle de byta tillbaka till den gamla utan att ta något betalt. Men det gjorde en hiiiimla skillnad om jag säger så, så jag betalade ju glatt och åkte därifrån med en ny bil. Det som var karakteristiskt för den var att när jag stod still med bilen så märktes en klar skillnad på servokraften om motorn låg på 600rpm eller 1000-1500rpm. Det märktes alltså att på tomgång lyckades den inte skapa tillräckligt tryck och om man gasade på lite så blev det märkbart bättre, men ändå långt ifrån bra. Kolla först upp säkringen för Servotronic och om det inte är det och symtomen stämmer med det jag skrev här så är det förmodligen pumpen. Om det inte är säkringen så är det bara att hoppas att det är pumpen, eftersom den är rätt billig att byta. Snäckan till Servotronic kostar typ 14.000:- att byta. |
|
| Tackar Osprey, ska kolla upp detta! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.