AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
418

Strul med centrallåset

Ögonstenen min blev ju stulen för ett tag sen, lyckligtvis fick jag honom tillbaka, i princip helt oskadd.
Allting funkade som det skulle, tills för ett tag sen då c-låset på förarsidan började strula. Det går att öppna via låset på förardörren, låsa däremot, det är det värre med. Det går liksom inte att vrida om nyckeln ens. Någon som har en aning om vad som kan vara kaiko? Något man kan fixa själv kanske?

// Jossan - som känner sej lite töntig när hon går runt och låser bilen från bakluckan ;-)
Det var väl via förardörren som inbrottet skedde gissar jag, så låset har väl fått sig en liten törn...
Jag är tyvärr ingen låsexpert, men är det inte så att låsen bara kärvar efter inbrottet. Kanske bara en justeringssak...(?)

Mvh Jögge
Ja, det skumma är att det inte började strula förrän ett tag efter inbrottet...mystiskt. Snällt nog hade tjuvarna låst bilen när dom lämnade den på parkeringen..:-)
Er
8
Eriko
BMW 525i-92
Jag hade samma problem med min BMW och det är i kolven som stiftena har åkt ut och när du ska låsa så är det stiftena som gör att det körvar fast i själva hålet som kolven sitter i. Det som vi gjorde på min var att vi tog isär allting och så slipade vi i hålet som kolven sitter i och sen satte vi stiften bättre men ta inte ur dom för det är ett helvete om man sätter dom fel sen. Ett tips är att ha var nyckeln i när du tar ut kolven för då sitter stiften kvar.
//Erik
Har också haft problem med att vrida runt nyckeln på min. Det tog emot när man försökte låsa. På min bil räckte det dock med en rejäl skvätt låsolja.
Okej, tack för svaren..!

Låsolja har jag självklart försökt med, dock utan resultat. Lutar åt att plocka isär och fixa lite alltså...lite jobbigt bara om man lyckas sätta stiften fel...hmm. Får se vad jag vågar mig på...
Er
8
Eriko
BMW 525i-92
Hej igen!

Om du är osäker på något när du håller på och grejar så är det bara att du skriver till mig och frågar för jag har en kompis som varit BMW mekaniker i tolv år och det var han som greja min dörr. Så istället för att göra fel så hör av dej i tid.
//Erik
Eriko: Tack du är en ängel..! :-)

Ska försöka ta mig tid att pilla lite med det i helgen, känns ju lite tryggare nu iallafall :-D.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.