|
|
|
|---|---|
|
Undrar.. har en bil.. den är skattad, men obesiktad, samt imellan byten av bolag, så har det blivit så att jag inte alls har nåt bolag och fått krav från trafikförsäkringsverket på skyhög premie blabla. Men vilket fall.. kan man åka och besikta bilen trots att den inte har försäkring? | |
| Är bilen påstålld måste du ha trafikförsäkring. Du får köra till besiktningen. Har du ingen försäkring blir den automatiskt trafikförsäkrad av trafikförsäkringsföreningen eller vad den heter. Kan bli dyrt som du säger... | |
|
Bilprovning bryr sig inte den inte är försäkrad eller inte, om det var det du var ute efter? W |
|
| Om jag hade vart dig så hade jag antingen ställt av bilen eller skaffat åtminstonde en trafikförsäkring, vad jag vet får man en ganska fet straffavgift varje dag när man har en påställd bil utan försäkring. Egentligen så är den alltid försäkrad eftersom man får betala en straffavgift varje dag. | |
|
Enligt 2 § Trafikskadelagen är bilens ägare tvungen att ha bilen trafikförsäkrad om den inte är avställd. Trafikförsäkringsföreningen har rätt att ta ut trafikförsäkringsavgift av bilens ägare för den tid försäkring saknats. Trafikförsäkringsavgiften överstiger med 10% den högsta försäkringspremien som tillämpas för en bil här i landet. Avgiften ligger för närvarande på drygt 60:- per dag för en personbil dock minst 200:-. |
|
|
Får man kontrollbesikta avställt? Vid regbesiktning behövs ej försäkring vid avställt fordon. Besiktade LB till A-traktor för en vecka sedan och det var helt ok W |
|
|
Men vad är syftet med att besiktiga om bilen ändå är avställd?? Polarbear |
|
|
syftet är att lättare kunna sälja bilen t.ex det går ju att bes. avställd, inga problem, men fixa en försäkring, annars blir det dyrt som faen, usch å fy. eller låt bilen vara avställd, bes. å ställ bilen hemma bara. BmW - enjoy! |
|
|
Det går alldeles utmärkt att besikta en avställd bil. För att få köra den till Bilprovningen krävs bara att den är trafikförsäkrad... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo har en räkning på 8000kr. Har dock skaffat en trafikförsäkring nu. Phuu tungttungt.. Skall försöka besikta den imorgon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.