|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som kollat på en 330i Touring-00 för 189000:- hos detta företag.Bilen är besiktigad,men ej tagen i trafik. Ligger på bytbil.com Kan ej länka till den tyvärr.. Någon som vet något om bil eller företag? Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, | |
|
Vill påstå att något MÅSTE vara fel på den bilen, varför säljer man annars 50´ under marknadspris för? Inte ens det ökända Cartrade håller ju såna priser, trots myglade bilar.. /Anders Länk |
|
|
På mobile finns ett antal riktigt billiga 330 tourings för ca 160-170kkr. Gemensamt för dem är att de saknar rullat långt och/eller har udda utrustningsspecifikation eller färg. Håller med Anders S, ingen normalt funtad bilförsäljare säljer en fin bil en bra bit under rådande marknadsvärde för att vara snäll. Om det verkar för bra för att vara sant är det oftast det :) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Bilen har intyg från bmw på milen,och skall vara "garanterat" krockfri.Har beställt kopia på briefet från bilprov.,för att se om man blir klokare.Inga anm. på bes. Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
|
Kan det helt enkelt vara så att det är en fin bil som har ett bra pris? /Simon |
|
|
Nej, nej inte en chans, det har vi väl slagit fast för länge sedan att "man får vad man betalar för"? Allvarlig talat, kolla upp den noga (som man alltid ska göra). Du vet ju att det tillkommer skrotningsavgift och skatten kommer på en gång. |
|
|
Står så stämplat på framsidan på briefet.Går inte se allt,men det börjar så här: Dieser brief gemäss §27 (5) SWZO unbrauchbar gemacht. Vad betyder detta? |
|
|
This letter in accordance with §27 (5) SWZO uselessly made. Så blir det om man översätter i program till engelska "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen Länk |
|
|
Det kan inte ha något att göra med att bilen är tagen ur landet och att Fahrzeugbrief tappat sin betydelse juridiskt? Eller något i den stilen? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Vet ej.Jag har inte sett det på dom bilar jag tagit in.. Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
|
Otroligt bra pris om det stämmer. Det är väl bara att åka dit och kolla. Boka en tid för M-test eller genomgång hos en BMW-verkstad.och syna den noga, riktigt noga, innan.. Men man tvivlar när man ser priset- är det verkligen inte något skrivfel?? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Rörande briefet så är det troligen detsamma som att klippa av hörnet. De verkar ha olika varianter på hur de exportmärker briefet i olika städer. Dessutom så är bilen reggad i Sverige, vilket tyder på att det är ok. Simon_en, du får säga vad du vill om att "man får vad man betalar för", men räkna baklänges vad handlaren köpt in den för! De måste ha minst 30' i vinst, plus 10' i kostnader. Då är man nere på drygt 16' euro i inköpspris. Vad får man för de pengarna i Tyskland? Ingen okrockad lågmilare med den utrustningsnivån i alla fall. Och även om de skulle få den för de pengarna, varför sälja den billigast i Sverige när de borde kunna få ut 15' till? Jag skulle inte säga något om den hade varit i Sverige ett år och såldes pga bilbyte eller nåt, men nyimport som är billigare än det borde vara är det OFTAST något lurt med. Jag rekommenderar noggrannhet och försiktighet, som vanligt. Be att få servicebok faxad och ring till verkstäderna. Är allt ok är det bara att gratulera, då går det tydligen att göra klipp på bilfirmor numera.... mvh Johan |
|
Johan, svårt att veta den vinst de eftersträvar tycker jag, är det 5,10,15,20,25,30 eller 35 KSEK/bil eller hur? Tror inte generellt på att "man får vad man betalar för" eftersom det finns prisvariantioner speciellt på BMW så det är svårt för säljare och köpare att exakt bedöma "korrekt" pris, eller ska marknadsmisslyckande. Finns många som betalar alldeles för mycket, de får inte heller vad de betalar för. Dock går det naturligtvis inte att köpa en bil som är värd 100KSEK för 50KSEK, men de verkar variera mellan 80-120KSEK (ungefär) iallafall gällande BMW. Volvo V70 verkar ha en betydligt mer förutsägbar och stabil prisbild. V70 99:a med 12000 mil i liknande skick varierar kanske endast +-5KSEK. De som hävdar att "man får vad man betalar för" dyker aldrig upp när det är dags för försäljning själv vad jag märkt heller, kanske har jag haft otur? Är som du generellt skeptisk till bilar som avviker i pris, men det finns många orsaker till det till synes låga priset som man inte med automatik kan veta anser jag. Tror generellt sett att det numera är vanligare med olika typer av ekonomiskt fusk(momsfusk, rep för svarta pengar och dyl) än mil/krockfusk som är enklare att avslöja. Gällande aktuell bil är jag helt nollställd, den kan vara skum, den kan vara ok, har ingen åsikt innan den är uppkollad. /Simon |
|
|
Jag skulle säga som såhär: INGEN handlare bedriver välgörenhet. Att tro att en handlare klarar sig på 5-10 kkr på en bil i den prisklassen är naivt. De Johan skriver dvs 30-35 kkr är jag övertygad om, minst är deras marginal. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
wendtan, jag är väl naiv då, men vare sig du eller jag har en aning om vilka marginaler de har eller hur? /Simon |
|
|
Nja, jag har ganska god insikt i vad en bilfirma av icke auktoriserad modell har för marginal på en bil i den prisklassen. De överlever inte på mindre än 15%, de garanterar jag dig. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
pa 15% skall de betala moms sa det blir inte sa mycket kvar... Mastee halla med wendtan har marginaler pa nybilar daremot ar skamtsamt laga. Mvh Asken |
|
|
Bilen säljs inte genom firman,utan som av en privatperson.Bilen är skriven på hans mor vid besiktningen,eftersom han enligt han själv,kan bli sköntaxerad om han tar in för många bilar på sig själv.Bilen är ej tagen i trafik,så förste ägare får betala skrotavg. samt skatt. Han har dessutom inte kvar org. kvittot från Tyskland,när frågade om momsen var betald.Han försäkrade dock att den var det...Kanske är ett klipp ändå ;-) Man kan väl inte få brifet i Tyskland om bilen inte är fullbetald eller? Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
30' är det minsta en bilfirma lägger på, jag känner själv ett par större beg-bilshandlare så jag har en del insyn. av en vinst på 30' måste de betala 20 % i vinstmarginalmoms, vilket motsvarar 6' bara det. sedan har de lokalkostnader, försäkringar osv. Av de 24' som är kvar ska det dessutom betalas bolagsskatt, sociala avgifter osv. Blir inte mycket kvar av en vinst på 30-35'.... Simon_en, jag håller med dig om att prisbilden varierar och att det inte finns några enkla regler. Speciellt inte vid privat försäljning. Men i fallet nyimporterad BMW, med spec enligt ovan, är jag skeptisk. Jag har svårt att se den ÄRLIGE bilhandlare som lägger sig billigast i Sverige, för en välutrustad lågmilare. Men den kan mycket väl vara schysst, men jag skulle (ifall jag var köpare) vilja veta varför. mvh Johan |
Om bilen säljs av en privatperson faller delar av mitt resonemang. Då är det en vanlig försäljning av någon som tar in bilar privat och säljer för att tjäna pengar. Då kan man räkna med mindre marginaler, eftersom han knappast betalar moms. Då kanske han har köpt den för runt 18' istället, vilket ökar urvalet något. Men återigen, be att få serviceboken faxad, det ska han kunna fixa. Och att kvittot inte finns kvar är ju bara bullshit, ingen seriös bilköpare/säljare "slarvar bort" kvittot om han inte har nåt att dölja. det kan iofs vara så enkelt att han inte vill visa vad han gett för den, men det är ju enkelt att fixa med en kopia som är lite redigerad. låter jättekonstigt om han inte kan fixa fram det.... mvh Johan |
|
Klart att bilfirmor måste tjäna pengar på de affärer man gör, runt 30 kkr låter rimligt för en sån bil tycker jag. Men detta gäller i genomsnitt. Så visst säljer bilfirmor vissa bilar med liten/ingen marginal, inte för att idka välgörenhet utan för att de inte får ut vad de tänkt sig och vill få in kapital för att kunna omsätta i nya bättre affärer. Har själv handlat bil på firma för lägre pris än vad de själva gett för den, bilen hade stått över ett halvår i hallen och det var "fel" märke för dem. Att han inte vill visa kvittot beror förmodligen på att han betalat så lite för bilen att han inte vill visa det. Tycker annars Johan (AutoPower) har en poäng i att man ska se upp med nyimporterade bilar, dessa är till 99% endast intagna för att tjäna pengar på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.