AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.675

Vad betala för M3 E46.

Sida 1 av 2
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej!

Är på jakt efter en M3 E46 och då av de tidigare årsmodellerna.

Vad ska man betala för en sådan, tycker att priserna varierar väldigt mycket. Har sett importbilar med ca: 6000 mil för mellan 319-415 och då är båda 01:or.

Hur mycket är navi/tv värt? Jag vet att BMW ÅF betalar 7000 extra för en bil med navi när de byter in.

Någon som har åsikter?

MVH
Tobias
Som tillbehör kostade väl TV/navi ca 30-35', och nu är väl "mervärdet" typ hälften, dvs 15-18'.

När jag letade bil så tittade jag på en 330ci med TV/navi, men ansåg inte mig ha ngn som helst användning för det.
Dock går det möjligtvis lättare att sälja när det är dags för det.

Är själv också sugen på en M3a, men tycker det är för hemsk "kapitalförstöring" att ligga och pendla 6-7 mil om dagen med den...

/ Joakim

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Köp en bil med TV/Navi. Om inte för nyttan så för att bilen blir betydligt mer lättsåld. Om du tittar på bilar med / utan navi så är det faktiskt inte omöjligt att bilen med navi är mer än 30.000 kr dyrare. Hur som helst så bilar med navi blir sålda före bilar utan navi, speciellt i denna prisklass.
Tobias Vikberg:

När jag letade efter M3 så hade jag krav på utrustning då bla Navi var ett krav. Jag ångrar mig inte att jag tog tid att leta efter den rätta:))

Tror att ju mera utrustning desto lättare är det att sälja när det blir dax.......

Tv delen känns lite overkill då det är svårt att köra samtidigt som man tittar.

Om det fanns två exakt lika bilar och det enda som skilde de åt var navi skulle jag lägga minst 10K för den med navi

mvh en som inte hittar utan navi:)))
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Jag har TV i min och det är meningslöst, har andvänt den ca 2ggr kanske. Men Navin kan va riktigt bra ibland

mvh en till som inte hittar utan :)

Mvh,
Robban
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Tack för väldigt intressanta och tänkvärda åsikter ang. navi och utrustning.

Vad är vettig penning att betala för en 3 år gammal M3 med ca: 5-6000 mil på nacken? Det är trots allt inte ngn bil som man brukar och säljer till "tippen" när livstiden är slut utan en mindre dålig affär är önskvärd.

MVH
Tobias
Tobias: Mina åsikter om Navi är vad ovanstående säger. Helt underbart och viktigt vid försäljning. TV använde jag mindre än 10 ggr på 1.5 år, alltså inte så viktigt.

Jag tycker också att sidostöden i stolen är sköna att ha och naturligtvis 19" fälgarna. Telefon är ha och mista, nice att kunna köra och snacka lite i handsfree. Jag hade en Motorolatelefon som jag också använde privat vilket gjorde att jag inte behöve tvillingkort, vilket f.ö. är bara skit ;)

H/K systemet får mycket skit men jag hade en enkel subbas i bagaget (urtagbar) och det funkade bra för mig.

Klimatkomfortruta är också helt OK med den diskreta gröna överkanten (den syns i princip inte).

Slutpris för en -01:a 5-6000 mil bör vara från 370.000 och neråt beroende på utrustning och allmänt skick och känsla för säljaren/firman.
Tobias Vikberg:

Den dåliga affären styrs upp av den underbara bilen:))

CBM3:

Det finns en lösning på telefonproblemet=N610

Otroligt svårt att säga vad som är rätt pris då det finns 2001or ifrån ca 300 upp till över 475 tusen. Som alltid så är nog utrustning, skicket och historien avgörande. Jag tror att en full utrustad kostade ca 735 tusen här i Sverige om jag kommer ihåg rätt. Jag tror också att försäkrings premierna på importerade bilar gör mycket på priset igen.

/RS2
RS2: Du menar att det inte finns någon vagnsskadegaranti på de importerade. Försäkringspremien är ju densamma (när garantin går ut mil/3år(?) så hoppar väl premien upp för de svanska också??
CBM3:

Tror att du har fel där......en import bil brukar vara dyrare oavsett om den andra inte har kvar vagnskadan.

Kan ha fel men......
CBM3C,

De flesta försäkrings bolag gör fortfarande åtskillnad pga den dåliga stöld och olycks statistiken på importerade bilar så det skiljer även när vagnskadan går ut.

Sedan verkar ju några importörer ha lyckats med att få vissa bilar registrerade som svensk sålda (fråga mig inte hur) så det kan nog skilja kraftigt.

Det har ju varit några inlägg här där de som funderat på att köpa fått förslag på ca 70 tusen i helårspremie på importerade så visst påverkar detta prisbilden på bilarna.

/RS2
Jo, jag vet att några har fått fantasisummor, har själv fåt 45kSEK från Folksam (alltså ingen bil som LO-styrda bolag vill försäkra). Både Trygg och If... har haft mer "normala" priser, runt en tusing i månaden, om man sedan ställer av under nov-mitten mars så är man nere på runt 8kSEK per år med garageförsäkring under 4.5 månader.

Detta gäller runt 35/1500 mil/max självrisk innerstad i storstad. Sthlm/Gbg/Mmö
Ge
639
George.K
330ci - 02
Finns ju en ganska billig m3:a me smg till salu här på börsen, en silvermetallic för 336 000.

Ovanligt bra pris på den?
George.K:

Saknas lite utrustning så som Navi:))
Ge
639
George.K
330ci - 02
Så sant Starre.
Jag hör av mig nångång, men jag har legat hemma o vart sjuk, känner mig så jäkla risig =(
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bingo :) bekräftar vad som sagts i den här tråden. Visst är vi bra ibland? ;)
George.K:

Helt okej ingen tids press, såg även att den inte hade lucka

acey:

bilder på din bil saknar jag:))
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Jag märkte att det nämndes om den M3:an för 336´ som står i Norrköping. Jag var och tittade på den under tisdag, lämnade in den på BMW i Norrköping för kontroll under onsdagen och jag måste erkänna att den var i väldigt fint skick...

...sedan är det andra saker som gjorde att jag inte ville köpa bilen. Men men...

MVH
Tobias
Tobias: ngt du vill dela med dig av?

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Joakim:
Allmänt kan jag säga att det var säljarens bemötande i kombination med min okunskap om importerade bilar. Priset är klart attraktivt för bilen som var i ypperligt skick!

Om du har själv är spekulant på bilen och undrar över ngt så skriv ett mail så berättar jag mer.

MVH
Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.