|
|
|
|---|---|
Reven |
Bilen ifråga är en bmw 525ia -91 med 24v motorn. När den står stilla på tomgång kan den (ibland) vandra till... går upp till ca 1200 varv. sen tillbaka och är normal. den kan även vibrera/bluddra till ibland vid gaspådrag.... väldigt irriterande, kan det vara någon vakumslang som spökar eller något sådant? ///Mvh Jocke |
|
Kolla tomgångsventilen. Om den kärvar så beter sig bilen skumt. |
|
Reven |
Ska gå ner och kolla! vart sitter den? måste man köpa en ny eller kan man få liv i den gamla? /Jocke |
| På min sitter den jävligt illa till under insugningsröret så jag måste bort med alltihopa för att komma åt den.... | |
Reven |
okej, tror jag vet exakt var den sitter! jag kommer åt där med mina händer så jag slipper förmodligen att skruva bort insug osv. sitter tomgångsventilen i tomgångsmotorn eller i närheten? /Jocke |
|
Kontrollera * Tunna slanger som går in i insuget * Insugspackning * Gummibälgen |
|
fjamsetramsa |
Rotor o fördelarlock kan du kolla med... |
Reven |
Tackar för svaren! springer ner å skruvar direkt, vill få ordning på det! kan det vara lambdasonden? /Mvh J |
|
Jag hade precis samma fel som dig på min bil.Bluddrade ibland, ibland då jag stannade vid ett trafikljus låg tomgången på ca 1200. mkt jobbigt. Felet på min bil var en sprucken insugningspackning. Gick bra att montera lös insuget själv, passade också på att byta gummiringen som går ner från insuget på undersidan och rakt ner i vevhuset.. Bilen går otroligt mkt bättre nu. Massor av extra HK känns det som.. |
|
|
RÄTTELSE Gummiringen sitter i ändarna av röret som går ner i vevhuset, iaf. på min 525i-89, inte säker på hur det ser ut på 91an. |
|
|
Har liknande problem med min 525i -95. Går det att få liv i tomgångsventilen eller är det byte som gäller? Citat är för såna som inte kan komma på nåt själv |
|
|
Har liknande problem med min 525i -95. Går det att få liv i tomgångsventilen eller är det byte som gäller? Citat är för såna som inte kan komma på nåt själv |
|
Reven |
Tackar för svaren, blir mer skruvande i helgen! håller på å kollar vakumslangar nu, finn lite småsprickor i dom och det gör mycket vad jag har hört. är lite inne på den där tomgångsventilen jag också, var sitter den? /Jocke |
Haettman |
Är intresserad av att veta mer om gummiringen som går från insuget till vevhuset?! Vad händer om den är i dålig kondition? Samma sak som vid dåliga kolvringar DVS. Kompessionsförlust? Eftersom min bil sjunker avsevärt på tomgång då man tar bort oljestickan kan man ju ana att kolvrngarna är slut. Men borde det inte bli samma sak om luften från insuget kan gena genom ventilhuset genom "gummiringen" ? Vet inte ens om min E:28 528:a ser ut på samma sätt, men det var en tanke i alla fall. Vore bra om det kunde resultera i högre komp utan att behöva byta kolvringar, med allt vad det innebär. |
|
moton sjunker endel när man tar upp oljestickan eller tar av oljepåfyllningslocket.. för att vacumet fösvinner ju... o ja hadde "lite" hög tomgång.. typ 2000varv på min.. de va för att tomgångsventilen e kass.. kostar 1300 till min på BMW mindre roligt o lägga ut på en gammal bil.. så då kom ja på.. att den ventilen ska ju stänga helt.. så då kapa ja slangen o stoppa i en skruv i ensa slangen o drog åt med en slangklämma.. o i andra slangen så stoppa ja i ett tändstift (bara för ja inte hitta en till skruv o inte orkar leta.. :D "man tar va man haver") åsså skjustera ja tomgången med skruven.. kan bli lite problem till vintern.. men.. man kan ju alltid sätta dit en "kran" så man kan öppna o stänga flödet som man vill.. ja sak göra det.. men.. ja har ingen just nu.. så man tar vad man haver.. :P /// BMW E28 POWER!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.